Afscheid Jupiler als naamgever Eerste Divisie na twaalf jaar

Reacties

De Eerste Divisie zal vanaf komend seizoen een andere naam hebben. Na een periode van twaalf jaar stopt biermerk Jupiler als naamgever.

Afscheid Jupiler als naamgever Eerste Divisie na twaalf jaar

'Het aflopende contract wordt niet verlengd', legt directeur van de Coöperatie Eerste Divisie Marc Boele (foto) uit. 'We zagen dit wel een beetje aankomen, eerlijk gezegd. We zijn langere tijd in gesprek geweest. Eigenlijk zijn beide partijen tot de conclusie gekomen dat het goed is om verder te kijken na een mooie periode van samenwerking.'

In twaalf jaar tijd heeft Jupiler - mede dankzij de naamgeving aan de Eerste Divisie - de naamsbekendheid vergroot. 'In 2006 was Jupiler een in Nederland vrij onbekend merk', schetst Boele. 'Ze zijn van een regionaal merk naar een landelijk merk gegaan. In Noord-Brabant kende men het van het kratje achter op de fiets. Dat is nu wel anders. Ook ons als League heeft het veel gebracht. De af en toe mindere positie van de Jupiler League in het voetballandschap is verbeterd. Er is een positievere vibe gekomen.'

De opgedane ervaringen met Jupiler kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe sponsor. Boele: 'Misschien vullen we het nu op een andere manier in. Het is niet ondenkbaar dat we met meerdere partners in zee gaan, het hoeft niet één sponsor te zijn. Veel zal ook afhangen wat een mogelijke nieuwe sponsor zelf wil. Tegenwoordig is het echt meer dan een bordje ophangen en een naampje voor de competitienaam plakken. Het is breder en groter, landelijk en lokaal interessant en de maatschappelijke component is belangrijk.'

Brainstormen
Dat het einde van de samenwerking in een vroeg stadium bekend gemaakt wordt, is geen toeval. De CED hoopt spoedig nieuws te kunnen brengen. 'Ik noem geen streefdatum', zegt Boele. 'We zijn met meerdere partijen in gesprek. De interesse is er. Bijvoorbeeld ook vanuit de wedwereld, zo horen we van diverse sportmarketingbureaus. Zodra de wetgeving dat toelaat, is dat zeker een optie. Als die markt open gaat, is het voor buitenlandse partijen die hun naam willen vestigen een platform bij uitstek. We willen meer bieden dan alleen maar exposure. Binding met regio’s, maatschappelijke relevantie middels activiteiten. We brainstormen er druk over. Een partner in opleidingenland zou ook mooi zijn. Onze competitie heeft ook een opleidingsfunctie. Daar zou een gemeenschappelijk doel kunnen zitten. Noem de spelers maar op die de stap via de Jupiler League gemaakt hebben.'

De goede band die de CED met Jupiler heeft opgebouwd, vertaalt zich nog in een andere afspraak. 'Stel dat we een partner vinden die eerder in wil stappen, dan valt daar met Jupiler over te praten', onthult Boele.

Bekijk hier al onze video's
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.