'De Kuip heeft ook iets onvriendelijks'

Reacties

Feyenoord moet het voorlopig blijven doen met een verouderd onderkomen. Sportmarketeer Bob Oosterhout denkt dat de Rotterdamse club vooral gebaat is bij een nieuw stadion: 'De Kuip is passé.'

'De Kuip heeft ook iets onvriendelijks'

Feyenoord heeft maandag de onderhandelingen met BAM over de vernieuwbouwplannen van De Kuip gestaakt. Volgens het bouwbedrijf was het niet mogelijk om het ontwikkelde plan te realiseren binnen het door de Rotterdamse club vastgestelde maximale bouwbudget van 206 miljoen euro.

De afgebroken onderhandelingen hebben ook sportieve gevolgen voor Feyenoord, dat al sinds enkele jaren verwikkeld is in een stadiondiscussie en daarmee de noodzakelijke groei van de commerciële inkomsten misloopt.

In juli 2013 stelde de Rotterdamse club nog dat een nieuw stadion noodzakelijk was om 'een begroting te kunnen realiseren die bij een plek bij de vaderlandse topdrie past'. Uiteindelijk schoof Feyenoord op naar de vernieuwbouwplannen.

Hopeloos verouderd
Nu die voorlopig evenmin tot uitvoering komen dreigt Feyenoord de boot te missen, financieel en daarmee ook sportief. Volgens Bob Oosterhout, directeur en oprichter van sportmarketingbureau Triple Double, loopt de Rotterdamse club namelijk jaarlijks enkele miljoenen mis vanwege de gebrekkige voorzieningen van De Kuip.

'Ik ben iemand die met een minder romantische blik kijkt naar De Kuip', zegt Oosterhout tegen Voetbal International. 'Ja, het heeft een geweldige historie, maar het heeft ook iets onvriendelijks. Het serviceniveau is niet meer van deze tijd. De faciliteiten zijn ook voor het publiek hopeloos verouderd. De Kuip loopt gewoon ver achter. Voor een marketeer is het vervelend dat je een geweldige achterban hebt, maar je niet de faciliteiten hebt om die clubtrouw te benutten.'

Passé
'Ik heb uit de losse pols becijferd dat Feyenoord per jaar een paar miljoen euro laat liggen vanwege de achtergebleven hospitality. Een nieuw stadion is noodzakelijk, nog los van de dynamiek die een nieuw stadion losmaakt, om de stakeholders – de fans en de sponsors – te bedienen. In Nederland is dat extra belangrijk, omdat in tegenstelling tot in het buitenland de sponsoring vijftig procent van de begroting behelst.'

Feyenoord heeft onvoldoende te bieden. 'De Kuip is passé. Voor een grote sponsor hebben ze het bij bijvoorbeeld FC Groningen, AZ en FC Twente beter voor elkaar. Tegenwoordig wil het publiek ook meer, en dat is goed nieuws voor de clubs. Maar Feyenoord kan die kans op meer omzet niet benutten.'

Bekijk hier al onze video's
Gerelateerde artikelen
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.