Dromen na overname: Dordrecht denkt aan Eredivisie, data belangrijk in Den Bosch
Bij zowel FC Dordrecht als FC Den Bosch zijn er grote plannen nu investeerders hebben toegeslagen. VI ging langs bij de clubs die sinds kort te maken hebben met respectievelijk Turkse en Amerikaanse invloeden.
Voordat een Turkse investeringsmaatschappij 24,9 procent van de aandelen van Dordrecht kocht, waren er in de laatste ronde drie overnamekandidaten over. Twee buitenlandse en een Nederlandse, zo wordt bevestigd door algemeen directeur Hans de Zeeuw. Wie de Nederlandse partij is, zegt hij liever niet. Wij kregen echter uit betrouwbare bron te horen dat niemand minder dan KNVB-directeur Marianne van Leeuwen probeerde FC Dordrecht in handen te krijgen. De Zeeuw zucht: 'Jullie vragen het op de man af. En als jullie dat al weten, ga ik daar niet over liegen. Maar ze is zelf keurig afgehaakt voordat ze de baan bij de KNVB kreeg. Dus ja, we hebben met haar gepraat. Nee, ik weet niet hoe rijk ze is, maar het was met een andere partij erbij.'
Het werd dus een Turkse investeringsmaatschappij, waar Boris Hacaoglu aan het hoofd staat. Wat maakt Dordrecht voor hem zo interessant? 'Als je in voetbal investeert, moet je een club in Nederland hebben. Jullie academies zijn befaamd. En FC Dordrecht is ook eens een mooie club. We gaan investeren in de toekomst van de club. Dit seizoen rekenen we erop tussen de tiende en twaalfde plaats te eindigen', aldus de investeerder die getipt werd door Isitan Gün van Fortuna Sittard, die een goede bekende van hem is.
Data
De partij die in FC Den Bosch geïnvesteerd heeft, is de Amerikaanse Pacific Media Group. De investeerders focussen zich op statistieken en bezitten al clubs in Engeland (Barnsley), België (KV Oostende), Denemarken (Esbjerg), Frankrijk (AS Nancy) en sinds kort dus Nederland. We spraken met Paul Conway, de nieuwe eigenaar van Den Bosch. Hij benadrukte dat er niet op korte termijn wonderen moeten worden verwacht.
'Er is te veel nadruk op instant succes, terwijl juist een duurzaam beleid de weg is naar echte resultaten. Het is geen geheim dat wij op data varen. Dat is waar we het verschil maken. Dat we dan hier in Europa actief zijn, is niet zo raar. Voetbal is hier groot, maar ook erg emotioneel gedreven', weet Conway, die daarin kansen ziet. Hij wijst naar de opmars die AZ al achter de rug heeft, met hulp van honkballegende Billy Beane, die bekend staat als Moneyball-goeroe. 'Wat er bij AZ is gebeurd, zul je straks ook in Den Bosch gaan zien. Het is heel simpel: data. Voetbal is een wereld waarin, zoals in alle bedrijfstakken, je moet scoren met vernieuwingen. Dat is data-gedreven strategie versus emotie.'
Lees meer over de overnames in de nieuwe VI en op VI PRO.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login