Duitse bond legt veelbesproken breuk met Adidas uit
De Duitse bond (DFB) had naar eigen zeggen geen keuze toen Nike met een beduidend sterker aanbod kwam dan Adidas, dat ruim zeventig jaar lang sponsor van de nationale ploeg was. Dat vertelde CFO Stephan Grunwald van de DFB tegen Capital.
Het nieuws dat Adidas na ruim zeventig jaar afscheid neemt als shirtsponsor van Duitsland maakte bijzonder veel los. Grunwald maakte het niet moeilijker dan het is: Nike deed een veel beter aanbod. 'We hadden eigenlijk geen keuze. Om het in zakelijke taal te zeggen: het bod van Adidas was uiteindelijk niet concurrerend. Het verschil was aanzienlijk. Als het verschil twee miljoen euro per jaar zou zijn geweest, zouden we Adidas niet hebben verlaten.'
De DFB kreeg na de bekendmaking van de Nike-deal veel kritiek van onder meer Robert Habeck, minister van Economische Zaken. Volgens Grunwald heeft de DFB een zorgvuldig aanbestedingsproces op poten gezet. 'Ik zeg heel duidelijk: als we de opdracht aan Adidas hadden gegund met de aanbiedingen die al op tafel lagen en met argumenten als de lange samenwerking, vertrouwen en loyaliteit, dan had ik vandaag waarschijnlijk het Openbaar Ministerie in huis gehad. Zelfs als de DFB hoe dan ook door wilde gaan met Adidas, dan zou dat op basis van de beschikbare aanbiedingen niet mogelijk zijn geweest. Ik verwacht van een minister van Economische Zaken dat hij zoiets weet.'
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login