EasyToys alsnog op shirt FC Emmen dankzij 'mooi compromis'
FC Emmen en KNVB hebben een oplossing gevonden voor het conflict rond shirtsponsor EasyToys. De Drentse club mag met de naam van het bedrijf op de borst gaan spelen.
FC Emmen wil EasyToys, groothandel in erotische artikelen, als hoofdsponsor. De KNVB haalde daar vorige week een streep door, maar kreeg vervolgens een golf van kritiek over zich heen. De strijdende partijen hebben nu een oplossing gevonden, zodat een gang naar de rechter niet meer nodig is.
De voorlopige oplossing behelst dat EasyToys voor één seizoen als shirtsponsor gaat fungeren. Het bedrijf had met FC Emmen een contract voor drie jaar afgesloten, maar dat is na het overleg tussen de drie partijen naar één jaar teruggeschroefd.
FC Emmen-voorzitter Ronald Lubbers geeft aan dat er na dinsdag een 'wederzijdse verdiepingsslag is gemaakt'. 'Ook door de KNVB. Deze verdieping en de open communicatie daarbij naar elkaar heeft ertoe geleid dat we tot deze pragmatische oplossing zijn gekomen. Wij zijn als FC Emmen erg blij dat we nu onze overeenkomst met EasyToys kunnen nakomen.'
Vorige week meldde de KNVB echter al de achtergrond van de sponsor uitvoerig te hebben onderzocht. 'Uiteraard is er zeer gedegen onderzoek gedaan, zowel door medewerkers op competitiezaken, commercie als juridische zaken', liet de voetbalbond destijds weten.
Gelukkig
KNVB-directeur Jean-Paul Decossaux is in elk geval gelukkig met de uitkomst. 'We waarderen de flexibiliteit van club en sponsor door de duur van het sponsorcontract aan te passen. Als zou blijken dat dit contract in strijd is met de wet of de Nederlandse Reclame Code, wordt dit vanzelfsprekend aangepast.'
Op de eerstvolgende Algemene Vergadering Betaald Voetbal zal in december een brede discussie over reclame-uitingen op de agenda staan. Op basis daarvan zal ook duidelijk worden of de overeenkomst van FC Emmen met EasyToys langer dan een jaar kan doorlopen.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login