'Eredivisie Live ruikt naar gras'
Mensen ontwikkelen zichzelf voortdurend. Gelukkig maar. Ik kom niet graag in het archief, waar mijn stukjes van een jaar of dertig geleden enige gêne oproepen. Meningen en visies worden in de loop der jaren genuanceerder. De levenservaring maakt je wijzer. Bij Chris Woerts (foto), commercieel directeur van Feyenoord en drijvende kracht achter de nieuwe voetbalzender Eredivisie Live, is het erg snel gegaan. Als bestuurslid van de Eredivisie CV mailde hij ruim een jaar geleden naar de directie van RTL dat Willem van Hanegem en ik van de zender moesten worden gehaald. We waren in zijn ogen te kritisch over de op vrijdagavond live uitgezonden Eredivisiewedstrijd. Dat was niet goed voor het voetbal. De kijkers moesten de indruk krijgen dat elk duel een spectaculaire happening was. Talpa is min of meer ten onder gegaan aan die goednieuws-show, die volksverlakkerij, die minachting van de kijkers. Het voetbalpubliek wil serieus worden genomen, het volk bepaalt zelf wel of een wedstrijd goed of slecht is. Niemand wil een slechte wedstrijd als een goede door de strot geduwd krijgen. Gelukkig begrijpt Woerts dat intussen ook.

Hij wil van Eredivisie Live een geloofwaardige zender maken. Daarom ben ik binnen een jaar van persona non grata vaste medewerker geworden van de zender. De journalistieke aanpak krijgt de voorkeur. De commentatoren worden niet van tevoren gehersenspoeld, de analytici mogen openlijk voor hun mening uitkomen, de presentatoren hoeven geen feest aan te kondigen en Wilfred Genee en ik mogen vijf keer per week de dag afsluiten met het actuele nieuws en een kritische analyse in het programma Doordekken. Nederland heeft geen pay-tv-cultuur. Sport1 en Tele2 hebben al wat pionierswerk gedaan, maar de doorsnee landgenoot vindt nog steeds dat hij buiten zijn kijkgeld niets hoeft te betalen voor bewegende beelden. Dat is een misvatting, de toekomst zal dat uitwijzen. De Eredivisie CV had geen keus. RTL en SBS wilden niet meer in voetbal investeren, waardoor de NOS voor een prikje de samenvattingen kreeg. Daarom moest de ECV zelf de exploitatie van de wedstrijden gaan organiseren. De clubs hebben die inkomsten nodig om te overleven. Het publiek eist aantrekkelijk voetbal, er wordt denigrerend gedaan over de prestaties in Europa en de goede spelers worden op steeds jongere leeftijd weggekocht door kapitaalkrachtige buitenlandse clubs. De bvo's in Engeland, Spanje, Italië en Duitsland beschikken over meer geld dan de vaderlandse, mede doordat die buitenlandse clubs aanzienlijk meer televisiegelden opstrijken. Daarom creëerden de Nederlandse profclubs een exclusieve zender voor live-duels. Om het hoofd boven water te kunnen houden, om te kunnen concurreren met het buitenland en om het publiek goed voetbal te kunnen bieden. De consument stribbelt nog wat tegen. De Telegraaf gooide er meteen een enquête tegenaan. Bijna tachtig procent van de Nederlanders wil niet betalen voor live-wedstrijden en zegt genoegen te nemen met de samenvattingen in Studio Sport. In de praktijk zal dat best meevallen, want Eredivisie Live is absoluut niet duur.
Voor de prijs van twee broodjes, een paar koppen koffie, een eenvoudig voorgerecht, een cd, twee pakjes sigaretten, een doosje sigaren of twee glazen whisky kunt u een maand lang alle Eredivisie-wedstrijden volgen. Op vrijdagavond, zaterdag en zondag. U kunt ook de uitduels van uw favoriete club zien. Op maandag is er een talkshow, waarin wordt nagepraat over het afgelopen weekeinde. U krijgt de hele week PSV TV, Ajax TV en Feyenoord TV.
Op dinsdag, woensdag en donderdag wordt het Eredivisie Magazine uitgezonden, met alle achtergronden en actualiteiten van de clubs. En elke doordeweekse dag kom ik persoonlijk de voetbalavond afsluiten met mijn trouwe sidekick. Potentiële abonnees kunnen dus niet zeggen dat ze geen waar voor hun geld krijgen.
Productiemaatschappij Endemol en de ECV hebben een degelijk team professionals aangetrokken. Er verschijnen voortdurend bekende voetbalhoofden in beeld die de zender status verschaffen. Volgens algemeen directeur Paul Römer van Endemol Nederland moet Eredivisie Live de geur van gras krijgen. Het dient een zender te worden die voetbal uitstraalt, met nieuws, achtergronden, opinie en emotie. Humberto Tan, vorig seizoen nog actief tijdens De Wedstrijden, is als vaste presentator aangetrokken. Van huis uit is Tan jurist, maar via de AVRO, Studio Sport, Talpa en RTL4 belandde hij bij Eredivisie Live. Hij is niet de gelikte presentator met veel voetbalknowhow. Hortend en stotend doet hij zijn werk, maar als nationale troetelbeer komt hij ermee weg. Hij is ook geen echte voetbaljongen. Met evenveel plezier presenteert hij bij Radio 538, het songfestival of een melige amusementsshow. Dankzij zijn charisma redt hij zich overal en Tan is een bijzonder aardig mens en een perfecte collega.
Dat geldt ook voor de andere anchorman Jan Joost van Gangelen. De zoon van wijlen AD-journalist Dick van Gangelen is eigenlijk leraar Nederlands, maar ontpopte zich bij Studio Sport, Talpa en RTL als een prima presentator. Barbara Barend heeft haar draai gevonden aan de rand van het veld. Het presenteren van Voetbal Insite was niet helemaal haar ding, maar dankzij haar netwerk in de voetballerij en haar journalistieke aanpak na afloop van wedstrijden voegt ze echt iets toe. Daarnaast is Barbara de eerste vrouw in de hanige voetbalwereld die serieus wordt genomen.
Over de medewerking van Gary Lineker wordt ietwat overdreven gedaan. De presentator van BBC's Match of the Day bezit een roemrucht voetbalverleden en een prettige uitstraling, maar heeft zelden iets relevants te melden. Het blijft vaak bij gebabbel in de marge. Hij bekijkt in Londen een samenvatting en geeft vervolgens zijn mening. Woerts schijnt hem voor betrekkelijk weinig geld te hebben gecontracteerd. Collega Lineker moet mij nog overtuigen. Meer vertrouwen heb ik in Mario Been. De voormalige Pietje Bell heeft zich in korte tijd ontwikkeld als een voetbalpersoonlijkheid met wie rekening wordt gehouden.
Bij het publiek heeft Jan van Halst dezelfde status, al vind ik dat wat overdreven. Van Halst is een demagoog die bij voorkeur zegt wat de meute graag wil horen. Hij wordt geroemd vanwege zijn computeranalyses, al heeft hij daar part noch deel aan. Als hij op zondagmiddag de sponsors van FC Twente behaagt, zit er een anonieme redacteur met een trainersdiploma in de studio te analyseren. Als Van Halst in de studio arriveert staan alle momenten, inclusief pijlen en looplijnen, al klaar en hoeft Jan alleen de show nog maar te stelen door een knop in te drukken.
Met de nestor onder de commentatoren Theo Reitsma en de beste sportregisseur van Nederland Martijn Lindenberg haalde Eredivisie Live een schat aan ervaring binnen. Ook Leo Driessen en Ron de Rijk zijn gelouterde verslaggevers, terwijl Mark van Rijswijk en Michiel Teeling aanstormende talenten zijn. Dit team doet niet onder voor de staf van Studio Sport. Ook met Koert Westerman en Vincent Schildkamp is gesproken, maar zij kwamen er financieel niet uit met zenderbaas Arjan van Westerloo. Dankzij UPC, Tele2, KPN en Ziggo heeft Eredivisie Live een landelijke dekking. Met een paar kleine kabelaars lopen de onderhandelingen nog. Ik verwacht geen stormloop, vooral in het begin zal het hangen en wurgen zijn. Na verloop van tijd zal iedere oprechte voetballiefhebber zich realiseren dat hij niet zonder
Eredivisie Live kan. De topwedstrijden en de duels van uw favoriete club zijn namelijk nergens anders rechtstreeks op tv te volgen. En iedere Nederlander wil meepraten en zijn opinie ventileren. Daarom denk ik dat het uiteindelijk een succes wordt. En om te laatste twijfelaars over de streep te trekken: ik kom elke doordeweekse avond even langs, om elf uur precies. Dankzij visionair Woerts.