Frank de Boer, hoofdrolspeler in filmtheater Serie A
VI-redacteur Reon Boeringa blikt vooruit op de start van de Serie A, een competitie waarin de inhoud mooier is dan de verpakking.
Italiaans voetbal is een niche, een alternatieve scene binnen de voetbalwereld. De massa vergaapt zich aan het sterrenspel in de Primera División of de miljardenmanie in de Premier League. De grootste clubs, de beste spelers en de mooiste stadions. Wedstrijden om je vingers bij af te likken, een garantie op spektakel, bioscoopvoetbal.
Slechts een enkeling stemt regelmatig af op de Serie A. En dat is niet gek. Voor het ongeoefende oog zijn de wedstrijden onaantrekkelijk, onuitstaanbaar en simpelweg onbegrijpelijk. Het tempo ligt laag, de stadions zijn leeg en de tactieken behoudend.
Maar achter die facade van verval gaat een intrigerende competitie schuil, vol geheimen en bizarre plotwendingen. Als de Premier League en Primera División de Pathé zijn, is de Serie A het filmtheater. Italiaanse wedstrijden zijn geen blockbusters voor de mainstream, gericht op commercieel succes. Het zijn arthouse producties, speciaal voor de liefhebbers.
Niet geld, maar trots vormt hier nog elk jaar de rode draad van het seizoen. Vrijwel elk duel is de zoveelste episode van een stokoude vete. Veel clubs hebben hun eigen Francesco Totti, een iconische vaandeldrager die boven alle wetten en regels staat. Trainersposities zijn even stabiel als tafels met drie poten. Voorzitters even betrouwbaar als Griekse banken. Fictie en realiteit lopen door samenzweringstheorieën volledig door elkaar heen.
Het zijn zaken om te onthouden, nu de Serie A voor Nederland interessanter wordt vanwege de aanwezigheid van Frank de Boer als trainer bij Internazionale en een handvol (aspirant)-internationals bij andere clubs. In de Serie A is de inhoud mooier dan de verpakking. Wie ervan leert te genieten, wil nooit meer anders.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login