Gekelderde kijkcijfers tekenend voor imagoprobleem Duitse elftal
Als water maar lang genoeg stilstaat, gaat het vanzelf stinken. De sportieve en morele neergang hebben er toe geleid dat de Duitse voetbalfan zich de laatste jaren steeds meer heeft afgekeerd van de nationale ploeg.
Zo zijn de kijkcijfers dramatisch gedaald en geen betere barometer voor de gevoelstemperatuur dan de stemming in de woonkamer. Waar tijdens het WK in Rusland gemiddeld meer dan 25 miljoen Duitsers naar de wedstrijden van de nationale ploeg keken, waren dat er bij de openingswedstrijd van Duitsland tegen Japan in Qatar nog maar 9,2 miljoen. Voor het vriendschappelijke duel met België in maart zakten de kijkcijfers zelfs tot onder de zeven miljoen.
Onderzoeken wezen uit dat de supporters van mening waren dat de nationale ploeg na de wereldtitel van 2014 meer als marketinginstrument werd gepositioneerd dan als het belangrijkste sportelftal van het land, een instituut dat bij mensen vooral een gevoel van verbondenheid moet oproepen. In commerciële uitingen werd de nationale ploeg alleen nog maar Die Mannschaft genoemd, compleet met logo en snelle slogans, met als uitgangspunt om overal in de wereld dezelfde herkenning op te roepen als Seleção, Squadra Azzurra of Oranje. De fans zelf werden door de DFB ineens aangeduid als stakeholders.
Daarnaast riep de houding van internationals tijdens de laatste toernooien steeds meer irritatie op. Bij het WK in Rusland gedroeg een aantal spelers zich hautain, er was weinig zelfkritiek en binnen de selectie waren grote tegenstellingen en kliekjesvorming. Ook de discipline en het zelfreinigend vermogen lieten te wensen over. Een international smokkelde een waterpijp mee op trainingskamp en in het spelershotel werd op een gegeven moment het internet afgesloten omdat een aantal spelers zich tot diep in de nacht bezighield met gamen en online gokken.
Lees op VI PRO meer over de crisis bij de Duitse nationale ploeg, een jaar voor het EK in eigen land.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login