Hoe Borussia Dortmund er alles aan deed om Haaland binnen te halen
De kans is groot dat Erling Braut Haaland zaterdag zijn debuut maakt bij Borussia Dortmund, als basisspeler of als invaller. Vlak voor het einde van het kalenderjaar won de Duitse club de strijd om het negentienjarige aanvalstalent uit Noorwegen, dat op bezoek bij FC Augsburg (aftrap 15.30 uur) zijn kunsten voor het eerst kan laten zien.
Zijn naam dook de afgelopen maanden bijna dagelijks op in de internationale sportmedia. Haaland ontwikkelde zich zó stormachtig, dat het seizoen afmaken bij Red Bull Salzburg er niet meer in zat. De Noorse spits moest en zou de volgende stap al in januari zetten na 28 goals in 22 wedstrijden dit seizoen, waarvan acht treffers in de groepsfase van de Champions League. Een stap naar 'zusterclub' RB Leipzig leek voor de hand te liggen, maar ook clubs als Juventus en Manchester United werden genoemd als mogelijke bestemmingen.
Toch was het de huidige nummer vier van de Bundesliga die Haaland overtuigde om te komen. De transfersom was met twintig miljoen euro niet extreem hoog, maar door allerlei constructies werd het kostenplaatje een flinke voor Dortmund. De club maalde er niet om, want een jarenlange campagne om Haaland binnen te halen bleek succesvol. Al in 2016 kreeg BVB de aanvaller van – toen nog – Byrne FK in het vizier. Toen Dortmund in de zomer van 2018 nog twijfelde om Haaland naar de jeugdopleiding te halen, sloeg Salzburg toe.
'Daardoor werd het voor ons wel makkelijker om hem regelmatig te bekijken', zei hoofd scouting Markus Pilawa van Dortmund tegen The Athletic. De scoutingafdeling van de club bekeek elke wedstrijd van Haaland, op video of vanaf de tribune. 'Er is nooit een garantie dat iemand die vaak scoort in Oostenrijk dat ook in de Bundesliga zal doen, maar er zijn wel factoren die de kans daarop verhogen.'
Dortmund-middenvelder Thomas Delaney begon jaren geleden al een charme-offensief om Haaland naar zijn club te halen. 'Het is lang geleden dat Dortmund een spits als hij heeft gehad', zei hij tegen Bundesliga.com. 'Het is altijd fijn om zo'n aanvaller te hebben. Iemand die niet alleen makkelijk scoort en groot is, maar ook snel en technisch vaardig. Hij heeft net dat beetje extra.'
Volgens The Athletic zette Dortmund niet alleen Delaney in. Spelers werden gevraagd om Haaland via WhatsApp berichtjes te sturen om hem te overtuigen om bij de club te tekenen en de Noorse directeur van Puma, de kledingsponsor van Dortmund, probeerde Haaland te laten overstappen van Nike naar Puma. Dat Dortmund hem het gevoel gaf dat hij écht nodig was, gaf volgens Haaland uiteindelijk de doorslag.
'We kijken naar zijn fysieke ontwikkeling en zijn persoonlijkheid', vervolgde Pilawa. 'Hoe gaat hij om met een terugval of met fouten? Wat is zijn lichaamstaal? Later, als de zaken concreter worden, probeer je een speler ook buiten het veld te scouten. Dan kijk je naar hoe iemand zich gedraagt tijdens gesprekken, enzovoorts.' Nu moet Haaland laten zien dat Dortmund het goed gezien heeft.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login