NEC gaat terug in de tijd en speelt in BNN-shirts tegen Fortuna
NEC speelt zondagmiddag op de laatste speeldag van het seizoen in speciale shirts. Omdat het 25 jaar geleden is dat Bart de Graaff met zijn BNN de hoofdsponsor was van de Nijmegenaren komt de club tegen Fortuna Sittard eenmalig in actie met de omroepnaam op de borst.
In de documentaire die ESPN maakte over het hoofdsponsorschap van BNN bij NEC was het duidelijk wat het voor de Nijmeegse club betekende. NEC streed eind jaren negentig ieder seizoen tegen degradatie, was een grijze muis met een shirt en een stadion dat in de Voetbal International opvallend vaak tot lelijkste van de Eredivisie werd verkozen. De komst van BNN en De Graaff zorgde voor leven in de brouwerij.
In de winter van 1997 gingen NEC en De Graaff een samenwerking aan. Zowel de club als BNN kon publiciteit gebruiken. De Graaff wilde met BNN genoeg leden werven om een publieke omroep te worden, wat uiteindelijk ook lukte. Nu, 25 jaar later, is NEC die periode nog niet vergeten. De spelers treden zondag tegen Fortuna aan in een speciaal retroshirt dat erg lijkt om het tenue uit 1997, met BNN op de borst.
De shirts worden na de wedstrijd ondertekend en geveild. De opbrengsten gaan naar de Bart de Graaff Foundation, dat als doel heeft om jonge ondernemers met een levensbepalende lichamelijke beperking of chronische ziekte te ondersteunen. De Graaff overleed in 2002 op 35-jarige leeftijd aan de gevolgen van een nierziekte.
βΉοΈ | πππ π«πππ«π¨π¬π‘π’π«π π§π’ππ ππ π€π¨π¨π©
— N.E.C. Nijmegen (@necnijmegen) May 12, 2022
Met het N.E.C. retroshirt eert de club Bart de Graaff en BNN. De shirts zijn niet te koop in de N.E.C. Fanshop vanwege het feit dat het BNN-logo niet mag worden vercommercialiseerd. pic.twitter.com/l64kRiEKv1
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login