Nederlandse grasleverancier wuift 'Vloek van San Siro' weg
AC Milan en Internazionale slaagden er dit seizoen nog niet in een thuiswedstrijd te winnen. Kritische fans van de Milanese clubs leggen een negatief verband met de nieuwe grasmat, die sinds deze zomer van het Nederlandse Desso Sports afkomstig is.
Met name Inter leverde enkele opmerkelijke prestaties. Zo werd er in de Europa League in Kroatië van Hajduk Split gewonnen (0-3), maar ging de ploeg een week later in het Giuseppe Meazza-stadion met 0-2 onderuit. Afgelopen weekeinde was Siena met 0-2 te sterk (foto onder). Ook AC Milan (nederlagen tegen Sampdoria en Atalanta en doelpuntloos gelijk tegen Anderlecht) kwam in San Siro nog niet tot een overwinning, waardoor de fans het stadion momenteel hebben omgedoopt tot San Zero.
'De Vloek van San Siro? Daar geloof ik niet in', vertelt Yves De Cocker van Desso Sports met een lach aan Voetbal International. 'Internazionale en AC Milan zijn over het veld zeer te spreken. Daniele Bonera van AC Milan zei laatst nog op Twitter hoe fantastisch het veld is. Heel Italië riep vorig jaar nog dat het veld destijds niet meer bespeelbaar was.' 'Laatst was ik op Milanello (trainingscomplex Milan, red.) en iedereen was er over te spreken', vervolgt De Cocker. 'Dat het thuisteam nog niet gewonnen heeft is vervelend, maar door dit veld zou de ploeg juist sneller, beter en technischer moeten voetballen.'
'Het is een egale vlakte, een biljartlaken. Met een sliding komt er geen grond mee. Al twintig jaar horen we dat het goed is, en dat hebben we met 450 velden bij onder meer Arsenal, Wembley en Manchester City ook bewezen.'
'Italië zoekt een reden, maar de kop moet eraf. Zodra er gewonnen wordt, is er niets meer aan de hand. De teams hebben andere problemen, maar dat is niet aan mij', besluit De Cocker. (Joost Hofman) Foto: VI Images