Televisierechten Bundesliga verkocht: klassiek programma blijft behouden

Reacties

Liefhebbers van de Sportschau, het traditionele samenvattingenprogramma van de Duitse competities, kunnen opgelucht ademhalen. De Duitse competities hebben hun televisierechten voor de cyclus 2025-2029 verkocht, en de Bundesliga en Tweede Bundesliga blijven bij de Duitse publieke omroep.

Televisierechten Bundesliga verkocht: klassiek programma blijft behouden
© Pro Shots

Dat maakte de DFL, de organisator van beide competities, donderdag bekend. Er verandert voor de Nederlandse kijker vrij weinig. De wedstrijden in de Bundesliga en Tweede Bundesliga blijven in ons land tot 2029 bij Viaplay, en op zaterdagavond blijft de vooral in Oost-Nederland traditioneel geliefde Sportschau gewoon op de ARD te zien. Ook wie de Bundesliga op de radio volgt, hoeft niet op zoek naar een nieuwe zender: die rechten blijven eveneens bij de publieken.

Wie geen Viaplay heeft, maar wel digitale televisie kijkt, gaat er ook lichtjes op vooruit. De commerciële zender Sat. 1 zendt de komende jaren de openingswedstrijd en de degradatiewedstrijden uit, daarnaast is de zaterdagavondwedstrijd in de Tweede Bundesliga vanaf volgend seizoen bij de Duitse tak van RTL te zien.

Ook financieel verandert er niet veel: de deal met de Duitse zendgemachtigden levert jaarlijks 1,12 miljard euro op, dat is volgens de DFL twee procent meer dan wordt verdiend met de momenteel geldende afspraken. Daarmee heeft Duitsland de op één na meest lucratieve binnenlandse televisiedeal, uiteraard blijft Engeland hen ruim voor. De Premier League alleen al levert in het Verenigd Koninkrijk twee miljard euro per jaar op.

Bekijk hier al onze video's
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.