Trainers MVV moeten emoties beheersen door cursus
Adviesbureau PriceWaterhouseCoopers gaat communicatietrainingen verzorgen bij MVV Maastricht. Alle trainers van de club krijgen onder meer les in de wijze waarop ze moeten omgaan met emoties. Volgens voorzitter Paul Rinkens bleek de noodzaak daartoe vorige week nog overduidelijk, toen het thuisduel met Helmond Sport (3-3) ontspoorde.
MVV verspeelde die avond vlak voor tijd een 3-1 voorsprong, nadat Bryan Smeets met rood van het veld werd gestuurd. Ook trainer René Trost werd naar de tribune gestuurd. De wedstrijd eindigde met een vechtpartij in de spelerstunnel. 'Dat was heel slechte reclame voor MVV', reageert Rinkens.
'Het gedrag van René langs de lijn zorgde voor een soort domino-effect', vervolgt Rinkens. 'Het had voorkomen kunnen worden. Communicatie is daarin enorm belangrijk. In het algemeen, maar ook specifiek tijdens wedstrijden.'
'Een trainer moet langs de kant het goede voorbeeld geven, naar spelers en toeschouwers. Die moet zich niet laten afleiden door beslissingen van een scheidsrechter die als onrechtvaardig worden ervaren, of door een tegenstander die je probeert uit het spel te halen. Een trainer is als de vader en moeder van een gezin. Hij moet de balans bewaken en zorgen dat zijn spelers niet onzeker worden. Bert van Marijk is in mijn ogen het beste voorbeeld.'
Het adviesbureau is partner in de stichting Maatschappelijke Projecten van MVV en gaat de komende maanden in dialoogvorm aan de slag met trainers. 'Niet alleen met René en zijn assistenten, maar ook die in de opleiding. In de basketbalwereld zijn dit soort coachingsessies heel gebruikelijk. De voetballerij is misschien wat conservatiever. Maar wij geloven hierin, dit hoort bij het nieuwe MVV.' (Geert-Jan Jakobs) Foto: VI Images