Tv-deal Eredivisie: Disney zet streep door 350 miljoen schuld
Disney heeft een lening van 350 miljoen kwijtgescholden. Mede hierdoor verlengde de Eredivisie vorige maand met Disney, dat tot 2030 via dochterbedrijf ESPN de wedstrijden blijft uitzenden.
In 2012 begonnen de Eredivisie en het Amerikaanse FOX (later overgenomen door Disney) een gezamenlijk bedrijf genaamd Eredivisie Media & Marketing (EMM). Disney is voor 51 procent eigenaar, de Eredivisie heeft 44,1 procent en de KNVB 4,9 procent. EMM verkocht vervolgens de ESPN-pakketten met livewedstrijden aan telecombedrijven zoals KPN en Ziggo. Ook de opbrengsten voor de samenvattingen, buitenlandrechten en sponsoring komen binnen in EMM.
Destijds beloofde Disney de clubs een gegarandeerde uitkering. Zeker in de eerste periode was de winst binnen EMM te mager. Na de winstdeling onder de aandeelhouders van EMM kwam de Eredivisie steeds geld tekort om het afgesproken garantiebedrag aan de clubs te kunnen uitbetalen. Disney vulde het gat steeds op met een lening. Door deze constructie werd binnen EMM een schuld opgebouwd van 350 miljoen euro aan Disney.
‘Kwijtschelding van die schuld was een belangrijke voorwaarde’, zegt Eredivisie CV-directeur Jan de Jong over de recente onderhandelingen. ‘In 2012 was afgesproken dat de winstdelingen na 2025 gebruikt moesten gaan worden om de schuld mee af te lossen. Dat is nu van tafel. De schuld vervalt.’
Lees op VI PRO het hele interview met Jan de Jong, die aan het woord komt in de rubriek Uit de Skybox.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login