Vitesse snijdt in spelersbestand en ziet zestien spelers vertrekken
De uittocht bij Vitesse heeft gestalte gekregen. De degradant heeft de contracten van vijf spelers opgezegd. Markus Schubert heeft zijn verbintenis zelf laten verscheuren en vervolgt zijn carrière in de 2. Bundesliga bij Paderborn.
Vitesse heeft de aflopende contracten van Nicolas Isimat-Mirin, Marco van Ginkel, Toni Domgjoni, Jordi Altena en Daan Huisman formeel opgezegd. Schubert koos ervoor zelf zijn contract op te zeggen. De Duitse doelman heeft onderdak gevonden bij Paderborn, dat afgelopen seizoen als zevende eindigde in de 2. Bundesliga.
Ook de toekomst van Dominik Oroz ligt niet in Arnhem. Vitesse besloot aanvankelijk de optie in het contract van de Oostenrijkse verdediger te lichten, maar heeft dat besluit na overleg met Oroz teruggedraaid. Davy Pröpper zette onlangs een punt achter zijn loopbaan en ook huurlingen Ramon Hendriks, Fodé Fofana, Joel Voelkerling Persson, Kacper Kozlowski, Adrian Mazilu, Mexx Meerdink, Anis Hadj Moussa en Paxten Aaronson verlaten Vitesse.
In tegenstelling tot bovengenoemde spelers lijken Giovanni van Zwam, Tom Bramel en Andy Visser op de loonlijst te blijven staan. Vitesse is met de drie jeugdspelers in gesprek over een contract.
Kind van de club 🥺 pic.twitter.com/B3UGSVVFfQ
— Vitesse (@MijnVitesse) May 31, 2024
Besparing van tien miljoen euro
Edwin Reijntjes maakte bekend dat Vitesse er is geslaagd om tien miljoen euro te besparen op de begroting van het afgelopen seizoen. De interim-directeur stelt niet verder terug te kunnen. 'We zijn een voetbalorganisatie met enige (realistische) ambitie in de Keuken Kampioen Divisie. Dat is niet arrogant en boven onze stand, maar we zijn op basis van de potentie en historie een middenmoter in de Eredivisie. Terugkeren naar de hoogste divisie moeten we dan ook snel willen realiseren.'
'Dat is ook omdat we in de Eredivisie echt inkomsten en kosten heel dicht bij elkaar kunnen brengen', vervolgt Reijntjes. 'Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat we niet onze salariskosten voor spelers terug kunnen brengen naar nul. Vooralsnog wordt dit wel met circa zestig procent geminderd! Nog meer kan, maar dan is alle ambitie weg en in onze ogen ook de duurzaamheid van Vitesse. Een dergelijke aanpak houden we niet jaren vol, dan dalen de inkomsten nog veel verder en moeten de kosten dus nog verder terug.'
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login