Aan solidariteit hangt een prijskaartje
© Pro Shots
PRO

Aan solidariteit hangt een prijskaartje

Nu AZ een oproep heeft gedaan tot financiële solidariteit, ligt de bal bij de andere topclubs en de Eredivisie CV. De grote vraag is vooral of Ajax en PSV bereid zijn diep in de buidel te tasten.

Het zou AZ zelf een flinke berg aan inkomsten kunnen schelen. Het plan dat de Alkmaarders eind vorige week aan de KNVB en de ECV voorlegden, en dinsdagmiddag aan alle clubs, is namelijk gericht op degenen die Europees voetbal spelen. In het voorstel van AZ dragen Nederlandse clubs die de groepsfase van de Champions League bereiken, 25 procent van hun Europese inkomsten af aan een solidariteitsfonds. Clubs die de poulefase van de Europa League weten te bereiken, storten 15 procent in de pot. In de huidige stand van de Eredivisie bezet AZ de tweede plek, die recht geeft op deelname aan de voorrondes van de Champions League. Ook de koppositie – en dus mogelijk directe toegang tot het miljardenbal – ligt binnen handbereik, met het gelijke aantal punten van koploper Ajax. Als de competitie daadwerkelijk half juni wordt hervat, zoals de KNVB en ECV dat beogen, kunnen de Noord-Hollandse rivalen het samen gaan uitvechten.

De financiële schade van de coronacrisis is nu al enorm en zal voorlopig blijven oplopen

Het solidariteitsvoorstel van AZ is niet afhankelijk van het al dan niet voltooien van de competitie. De financiële schade van de coronacrisis is nu al enorm en zal voorlopig blijven oplopen, ongeacht welk toekomstscenario de KNVB en de clubs gaan volgen. ‘Dit is een mokerslag van jewelste voor het voetbal’, onderstreept Bob van Oosterhout, sportmarketeer van Triple Double, deze week in gesprek met Voetbal International. ‘Voetbal wordt qua sponsoring het meest gedragen door het midden- en kleinbedrijf. Juist daar vallen nu de hardste economische klappen. Het voetbal moet rekening houden met dertig procent minder sponsors. Er zijn in het betaald voetbal twintigduizend bedrijven actief. Dat betekent dat zesduizend van hen hun geld niet meer naar het voetbal brengen.’

Opgeteld bij de stilgevallen inkomsten uit ticketing en stadionexploitatie, plus de dalende transferwaarde van spelers, voorspelt Van Oosterhout een flinke financiële strop. ‘Het gaat echt om honderden miljoen die de komende tijd niet naar het voetbal gaan.’ Toch ziet de sportmarketingdeskundige een streepje licht aan het eind van de lange tunnel: ‘Er ontstaat een grote mate van solidariteit. Dat moet de kleinere clubs er doorheen kunnen slepen. Ik denk dat we in het voetbal binnen een paar jaar hiervan zijn hersteld.’

Dit artikel helemaal lezen

Maak dan nu gebruik van onze Black Friday-deal! Alleen t/m zondag 1 december krijg je de eerst maand VI PRO voor maar €1,-. In deze volle voetbalmaand mis je niets van het nieuws rond jouw favoriete club. VI PRO gaat verder met exclusieve tactische analyses, clubvideo's, podcasts en financiële inzichten.

- Exclusieve VI PRO-artikelen, -video’s en -podcasts
- Exclusieve analyses en inzichten
- Exclusieve interviews met spelers en trainers

Dit artikel helemaal lezen

Maak dan nu gebruik van onze Black Friday-deal! Alleen t/m zondag 1 december krijg je de eerst maand VI PRO voor maar €1,-. In deze volle voetbalmaand mis je niets van het nieuws rond jouw favoriete club. VI PRO gaat verder met exclusieve tactische analyses, clubvideo's, podcasts en financiële inzichten.

- Exclusieve VI PRO-artikelen, -video’s en -podcasts
- Exclusieve analyses en inzichten
- Exclusieve interviews met spelers en trainers

Per maand voor   €10,-   

€1,-

Gerelateerde artikelen