Sommigen hadden Olympique Lyon al afgeschreven toen de Franse ploeg in de kwartfinale van de Champions League tegenover Manchester City kwam te staan, maar manager Pep Guardiola van de Engelsen wist dat één foutje fataal kon zijn. Daar bleek geen woord aan gelogen. Een analyse van de nieuwe stunt van Memphis Depay en co.
Lyon zorgde in de achtste finale voor een stunt door na de 1-0 zege in eigen huis op basis van uitdoelpunten te winnen van Juventus (2-2). De Fransen traden net als in de heenwedstrijd aan in een 3-5-2-formatie die zonder bal werd omgezet in een 5-3-2. De kampioen van Italië had daar onvoldoende antwoord op, wat de zorgen bij Pep Guardiola groter zal hebben gemaakt. De Spanjaard heeft een sterrenensemble tot zijn beschikking, maar liep eerder dit seizoen al vaker averij op tegen teams die met vijf verdedigers speelden. Die paar keren dat City puntenverlies leed, was het opvallend vaak tegen een elftal met drie centrumverdedigers en twee wingbacks, bijvoorbeeld tegen Arsenal (2-0), Newcastle United (2-2) en Wolverhampton Wanderers (3-2). Stadgenoot Manchester United slaagde er zelfs twee keer in om City pijn te doen, in de competitie (2-0) en in het toernooi om de League Cup (0-1).
Ik wil mijn team zien spelen zoals ze zijn. We moeten onszelf zijn. De druk is er altijd. Het is maar één wedstrijd, we mogen geen fouten maken, want die straffen ze af.
Tactisch gezien stond Guardiola voor een uitdaging. Lyon leek op papier dan een makkelijke tegenstander, maar schakelt ook niet voor niets een ploeg als Juventus uit. De formatie met vijf verdedigers werd daar speciaal voor uit de kast gehaald, in de competitie speelde de formatie van trainer Rudi García meestal met vier verdedigers. Het bekende recept werd zaterdag ook tegen City gebruikt. Drie centrale verdedigers houden de as gesloten, twee wingbacks bestrijken de flanken en komen terug naar achteren als City aan de bal is en op het middenveld wordt met de punt naar achteren gespeeld. Voorin moet het komen van de creatieve ingevingen van spelers als Houssem Aouar, Bruno Guimarães en natuurlijk Memphis. In een vrije rol naast Karl Toko Ekambi was er een belangrijke rol weggelegd voor de Nederlander.