AC Milan heeft na elf jaar de Scudetto weer te pakken. Zondag kroonde de club zich tot kampioen van Italië. Dit heeft het vooral te danken aan het uitstekende aankoopbeleid. In de voorbije drie seizoenen reeg Milan de voltreffers op de spelersmarkt aaneen.
Niet veel voetbalsprookjes zullen zo beginnen, maar de grote ommekeer bij Milan wordt in gang gezet door de komst van een hedgefonds. Elliot Management Corporation, een Amerikaans investeringsbedrijf dat zijn eerste fortuin verdient door schulden op te kopen na de beurscrisis in het einde van de jaren 80 en vervolgens via investeringen in telecombedrijven en Twitter tot grote speler uitgroeit, krijgt in 2018 ruim 99 procent van de aandelen bij Milan in handen. Dit omdat de vorige eigenaar, de Chinees Li Yonghong, het wel gezien had met de enorme schuldenlast en de vele onderzoeken naar zijn bedrijven.
De Elliot-groep stelt meteen orde op zaken. Voortaan wordt Milan als een strak bedrijf gerund. Directieleden die een grote rol speelden in de slechtste jaren van de club, worden snel naar buiten gewerkt. Daarnaast wordt de infrastructuur van de club drastisch aangepast. Na een jarenlange reeks van miskopen wordt de scouting anders aangepakt. Een legertje 'nerds' wordt ingevlogen, waarna er een grotere nadruk komt te liggen op het gebruik van data bij de zoektocht naar spelers.
Het resultaat mag er zijn. Seizoen vier onder de nieuwe eigenaren is het succesvolste in een decennium tijd. Acht aankopen vallen op.