Weinig clubs hadden in 2000 zo’n sterrenformatie als Lazio. De club bulkte van het geld en straalde al net zoveel hoogmoed uit. En toen kwam Feyenoord op bezoek. Met een woedende Deense spits op de reservebank.
We beginnen dit verhaal op YouTube, misschien wel de grootste schatkamer voor voetbalbeelden uit het verleden. Tik in: Feyenoord. Dan: Lazio Roma. Er zullen meer dan tientallen resultaten verschijnen, maar het gaat, vooral, om de bovenste video’s. Ze duren soms maar een paar minuten, maar dat deert niet. Net zo min als dat de beelden korrelig en onscherp zijn, alsof iemand met zijn telefoon een oude opname op een videoband heeft gefilmd. Vrij primitief, maar goed genoeg om ook anderen ervan te laten genieten.
Wat er te zien zal zijn, speelt zich af in Rome. Stadio Olimpico. Die imposante, ovalen bak waar twee Italiaanse clubs om en om hun wedstrijden spelen, met grote open vlaktes achter de doelen, waardoor je nooit de volle tribunes ziet. In de video’s zijn de reclameborden nog wel voldoende te onderscheiden. Het zijn de grotere bedrijven van de wereld. Canon, McDonalds, Amstel, Nutella, Ford, Sony, Mastercard. De laatste twee zijn twee decennia later nog altijd sponsor van het toernooi waarin deze wedstrijd werd gespeeld.