Geld steken in een voetbalclub; is het pure ijdeltuiterij of welwillendheid vanuit een visionaire gedachte? Of misschien overlappen beide beweegredenen elkaar wel? VI werpt een blik op de City Football Group en het Red Bull-concern, twee machtige en vermogende consortiums die op verschillende manieren met hun geld een weg in de voetballerij hebben gevonden.
Manchester City en RasenBallsport Leipzig – de laatste club mag in Duitsland de naam van de geldschieter niet voeren – zijn de uithangborden van de City Football Group en Red Bull. Een Premier League-club waar met geld smijten om de allerbeste, de allersterkste en allerrijkste en dus de succesvolste te zijn een doel op zich is, tegenover een Bundesliga-club waar spelprincipes, opleiden en transferinkomsten genereren het uitgangspunt is om het eveneens gewenste succes te kunnen boeken. Met onbegrensde financiële middelen is alles wat een club wil bereiken plotseling tastbaar. Dat is in Manchester en Leipzig het geval. Tot irritatie van rivalen en romantici. Een kijkje in de wondere wereld van de twee imperiums, waar voetbalclubs speeltjes zijn voor miljonairs.