Ajax wilde het Bayern München van Nederland worden, door een grote economische voorsprong om te zetten in een monopolie op de landstitel. Inmiddels moeten de Amsterdammers uitkijken niet het Manchester United van Nederland te worden: een club die alleen in commercieel opzicht een doorslaand succes is.
Manchester United presenteerde deze maand een nieuwe hoofdsponsor. Het Amerikaanse technologiebedrijf Qualcomm gaat vanaf volgend seizoen zeventig miljoen per jaar betalen. Beduidend meer dan de huidige sponsor; het Duitse softwarebedrijf TeamViewer dat de samenwerking voortijdig verbreekt. Afgelopen juli werd ook al een grote slag geslagen door de samenwerking met Adidas voor tien jaar te verlengen. Dat gebeurde nadat afgelopen seizoen meer United-shirts dan ooit waren verkocht. Totale waarde van de nieuwe deal: ruim een miljard euro. Een record.
United is al tien jaar geen kampioen geworden. De laatste eindzege in de Champions League dateert van vijftien jaar geleden. De gigant degradeerde zelfs een paar keer naar de Europa League. Toch hoort de club in commercieel opzicht nog altijd bij de top vier van de wereld. United lijkt bijna immuun voor de sportieve erosie. Dat de sterkste voetbalbolwerken tegenwoordig onafhankelijk van de sportieve prestaties economisch kunnen blijven doorgroeien en daardoor hun concurrentiepositie behouden op de spelersmarkt, zal toch ook een houvast zijn voor Ajax, dat door mismanagement in een ongekende sportieve en bestuurlijke crisis is beland.