Als een van de eerste Nederlandse clubs schikte FC Groningen zich naar het nieuwe normaal. Een interview met technisch directeur Mark-Jan Fledderus, over keuzes in coronatijd. ‘Wie alleen naar de korte termijn kijkt, komt geen stap verder.’
Het is eind maart. De stekker gaat uit het seizoen en een financieel onzekere tijd breekt aan. En dan?
‘Voor ons was gelijk duidelijk dat het zo min mogelijk ten koste van het voetbal mocht gaan. Wedstrijden winnen en het publiek vermaken, dat is wat wij moeten doen. Om de voetbaltak zo min als mogelijk te raken, hebben we onder meer naar de organisatie gekeken. Want om het heel zwart-wit te zeggen: iemand die de koffie zet, schiet geen vrije trap in de kruising. De mensen die we hebben moeten laten gaan, zijn heel belangrijk geweest in de ondersteuning, maar onder de streep zijn we een voetbalbedrijf. We hebben moeilijke keuzes moeten maken en vervelende gesprekken moeten voeren, daar is veel energie in gaan zitten. Maar het was een heel gerichte keuze. We hebben zo vroeg mogelijk eerst intern gekeken naar mogelijkheden om te bezuinigen en daarna de hulp gevraagd van supporters, sponsors, investeerders en andere stakeholders, om zo bestand te zijn tegen een zware periode.’