Sponsors van VVV moeten zich warmer kleden, FC Utrecht is zuiniger met veldverwarming en in de Johan Cruijff Arena overwegen ze de thermostaat terug te draaien. De stijgende energieprijzen dwingen het betaalde voetbal tot grote en kleine maatregelen. Zelfs bij Bayern München komt er alleen nog koud water uit de kraan.
In stadion De Koel blijft het koud. Die grap was snel gemaakt toen VVV aankondigde dat het de gasverwarming op de businesstribune komende winter niet aanzet. Vanwege de stijgende energieprijzen vindt de club het niet langer verantwoord om de heaters te laten branden. ‘We wilden het alvast kenbaar maken, zodat onze sponsors er niet door worden verrast wanneer het straks echt koud is’, vertelt algemeen directeur Marco Bogers. ‘Iedereen reageerde begripvol. “Goed dat we Poetin niet sponsoren”, zei iemand.’
VVV bespaart hiermee duizenden euro’s en zal businessleden ter compensatie voorzien van saucijzenbroodjes en warme chocolademelk. Het thema energie leeft binnen de club, aldus Bogers. ‘Jeugdtrainers ontsteken de veldverlichting pas als het echt donker wordt. Elektrische apparaten die voorheen altijd aanstonden, zoals bijvoorbeeld koelkasten in onze zalen, zetten we nu uit.’