Paris Saint-Germain heeft een bedrijf ingehuurd om de perceptie over de club op sociale media te beïnvloeden. Nieuwswebsite Mediapart, een gerenommeerd platform voor onderzoeksjournalistiek in Frankrijk, heeft een rapport in handen gekregen over de activiteiten die het bedrijf Digital Big Brother (DBB) uitvoerde in opdracht van de communicatieafdeling van de club. Wat is er precies aan de hand?
Het rapport is geproduceerd door DBB en beslaat de periode tussen 2018 en 2020. Er wordt gesproken over de oprichting van een 'digitaal leger' aan nepaccounts op Twitter, die werden ingezet om personen of organisaties in een kwaad daglicht te stellen. Mediapart was zelf een van de doelwitten, maar het 'leger' richtte zich ook op L'Équipe, een supporter van Stade Rennais die een tik kreeg van Neymar en een vrouw die Neymar beschuldigde van verkrachting. Uiteindelijk werden ook eigen spelers als Kylian Mbappé en Adrien Rabiot bekritiseerd door de accounts.
De strategie draaide in eerste instantie om het account Paname Squad, dat werd opgericht in augustus 2018 en zichzelf een 'collectief van PSG-liefhebbers' noemde. Dat account kreeg vanuit PSG exclusieve informatie over transferontwikkelingen, om op die manier volgers te genereren en een stempel van betrouwbaarheid te krijgen bij journalisten. Uit het account kwam ook een website voort, om toegankelijker te zijn voor pers en publiek. PSG wilde het publieke debat op die manier beïnvloeden. Het account had op zijn hoogtepunt circa tienduizend volgers, maar is niet meer actief sinds het contract tussen PSG en DBB werd beëindigd in 2020.