Het is niet mijn gewoonte op deze plek over VI te schrijven. Vandaag doe ik dat wel. Met een reden. In het Algemeen Dagblad en een aantal regionale kranten verscheen vorige week het bericht dat de eigenaar van VI in gesprek zou zijn over verkoop. Dat is onzin: wij zijn niet te koop. Beter gezegd, niet meer.
Dat is wat Patrick Swart, directeur van uitgeverij WPG (de eigenaar van VI), ons heeft medegedeeld. Er is wel belangstelling, zoals er altijd belangstelling is voor VI. Dat heeft te maken met de goede naam die we sinds 1965 hebben opgebouwd als dé voetbalautoriteit van Nederland. VI groeide mee met het succes van het Nederlandse voetbal in de jaren zeventig en later in de jaren negentig en begin van deze eeuw. Het werd steeds groter en uitgebreider. Waar we in 1965 begonnen als krant, werden we van tijdschrift ook een website, maakten we boeken en een tv-programma en zijn we ook via sociale media als Facebook, Instagram en Twitter te volgen. We zijn er altijd en overal. We schrijven nog steeds verhalen over voetbal die ertoe doen. Niet alleen meer voor het blad, maar ook online. Wekelijks lezen 100.000 mensen ons blad en dagelijks bezoeken 300.000 lezers onze site en app. We zijn het grootste magazine-merk online.
VI bereikt meer mensen dan ooit tevoren, maar in het sterk veranderde medialandschap willen en moeten we meer. We leggen nu ook de nadruk op de ontwikkeling van onze PRO-site. Hier kunnen de voetbalfans niet alleen de inhoud van het blad terugvinden, maar wordt u bediend met diepgravende analyses en exclusieve verhalen die voor de extra verdieping zorgen. Op de website vindt u de actualiteit, op PRO krijgt u van onze goed ingevoerde verslaggevers te horen hoe we dit nieuws moeten uitleggen. Het is en blijft onze ambitie u onafhankelijk en kritisch te blijven voorzien van de beste verhalen. Wie van voetbal houdt, kan niet zonder Voetbal International. Dat was al zo in 1965 en dat zal de komende jaren niet veranderen.