Liefst 21 jaar is Marcel Brands (56) als technisch directeur actief in Nederland. Met het wellicht aanstaande vertrek naar Everton komt aan die periode een einde. Bij RKC Waalwijk, AZ en PSV zorgde Brands voor een soepel draaiende technische organisatie, een goede structuur en niet in de laatste plaats voor succes. Een portret.
Kijk naar de foto en zie de rustige maar triomfantelijke blik in de ogen van Marcel Brands. De plaat stond na het bereiken van de derde titel in vier jaar in VI bij wat zomaar het afscheidsinterview van de technisch directeur kan zijn. ‘Dit is geen titel van mij, maar van wij’, was de kop boven het artikel. Maar die blik in zijn ogen verraadt: Ik heb het toch maar mooi voor elkaar gekregen, doelend op de acht seizoenen waarin Brands de club PSV op technisch vlak met succes volledig naar zijn hand zette.
Want wat waren ze moeilijk, zijn beginjaren in Eindhoven. De financiële situatie was hem bij zijn komst in 2010 van AZ veel rooskleuriger voorgesteld dan de werkelijkheid was. Brands wist wel dat de hand richting de knip moest, maar er zou nog wel geld zijn om spelers te halen. Dat bleek niet zo. Enkel door de gronddeal met de gemeente (PSV kreeg 48 miljoen euro voor de grond onder het stadion en trainings-complex De Herdgang) en de verkoop van Balázs Dzsudzsák voor ongeveer veertien miljoen kwam PSV er volgens Brands weer bovenop. Titels blijven die eerste jaren dan ook uit en de kritiek op Brands en de hard bezuinigende directeur Tiny Sanders zwelt aan. Met als donderende klap op de vuurpijl het liefst 22 pagina’s tellende rapport van Forum PSV dat in oktober 2013 uitlekt.