Een algoritme dat Jürgen Klopp adviseert een speler te wisselen? Kunstmatige intelligentie die Pep Guardiola erop wijst waar de ruimtes op het veld liggen? Een robot als assistent-trainer op de bank? Het klinkt als sciencefiction, maar achter de schermen wordt volop geëxperimenteerd met toepassingen die het voetbal voorgoed kunnen veranderen.
De bus van Southampton was net de M3 opgedraaid richting het zuiden toen Harry Redknapp zich omdraaide. Zijn ploeg had met 3-2 verloren van Luton Town en er zat hem iets dwars. Hij wees naar de studentikoze jongen die voor het duel op basis van statistieken een analyse op zijn spelers had losgelaten. Simon Wilson was 24 jaar, net klaar met de universiteit en door de clubleiding naar voren geschoven als performance analist. Hij moest Redknapp met hulp van data van bruikbare informatie voorzien. De trainer zag er het nut niet van in en liet na de nederlaag tegen Luton duidelijk merken wat hij ervan vond. ‘Hé,’ zei hij. ‘Zullen we volgende week jouw computer tegen hun computer laten spelen en dan kijken wie er wint?’