Wat begon met een ordinaire ruzie om de uitzendrechten van een crisiscompetitie, is uitgegroeid tot een van de grootste succesformules binnen de mondiale sport. Naar aanleiding van de Premier League-start hebben we het verhaal over hoe de Premier League aan de hand van Sky de mooiste, grootste en rijkste werd uit het najaar van 2018 geactualiseerd.
Vrijdag begint de Premier League. Champions League-winnaar Liverpool start thuis tegen het gepromoveerde Norwich City. In het openingsweekend zal de grootste competitie ter wereld naar schatting een kleine honderd miljoen kijkers op zes continenten trekken. Tegelijk met de eerste balomwenteling gaat ook een nieuw mediacontract in, dat meer dan ooit een afspiegeling is voor de mondiale aantrekkingskracht van de Premier League. In eigen land zijn de grenzen van de groei bereikt en dalen de tv-gelden zelfs een beetje, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het miljard extra dat wereldwijd wordt opgehaald. Internationaal leveren de rechten nu bijna evenveel op als nationaal. Tussen 2019 en 2022 zullen de twintig clubs samen een recordbedrag van tien miljard euro aan tv-gelden genereren. Zelfs de grootste optimisten hadden dat niet kunnen voorspellen, toen de Premier League van start ging, nu 27 jaar geleden.
Rugby
Het is nu bijna niet meer voor te stellen. Lege stadions, een dramatisch imago en geen voetballer die naar Engeland wilde om er in de competitie te spelen. Eind jaren tachtig is de crisis in de bakermat van de voetbalsport compleet.