In Balverliefd aandacht voor de gang van zaken achter de schermen van het voetbal en opvallende gebeurtenissen aan de rand van het veld. Deze week: de wondere wereld achter het voetbalshirt.
Zwart: dat verkoopt het best. Skylines? Dat vinden de meeste ontwerpers even origineel als de wandbeelden van Ikea: die zie je al bij zoveel clubs. Net als teksten in de kraag, maar zet je daar elk seizoen een andere regel uit het clublied in, dan heb je een verzamelitem. Leuk voor de fan, goed voor de clubkas.
Inderdaad, dit verhaal gaat over voetbalshirts. Misschien wel het belangrijkste attribuut na de bal. Geen speler kan zonder, maar een sportoutfit alleen is het allang niet meer. Voetbalshirts zijn meer dan dat. Ze staan voor traditie, voor identiteit, voor handel. Een business waar honderdduizenden tot miljoenen euro’s in omgaan, waardoor clubs elke zomer een compleet nieuwe garderobe krijgen aangemeten. Met nieuwe details en de hipste kleuren, van neongeel tot zuurstokroze.
Maar hoe komen voetbalshirts eigenlijk tot stand? Wie ontwerpen ze? Welke invloed hebben clubs daarop? Wie moeten ze mooi vinden? Wat zijn de trends?