Clubs liften massaal mee op de cryptohype. Ze maken niet alleen reclame voor digitale valutahandel, maar verkopen ook zelf financiële producten. FC Barcelona, Paris Saint-Germain, Manchester City en Fortuna uit Sittard lanceerden een eigen fantoken. Hoe vergaat het deze munten?
Met de opkomst van de cryptomarkt lijken de voetbalclubs een nieuwe goudader te hebben aangeboord. Beleggen is de laatste jaren vooral onder jongvolwassenen ongekend populair geworden. Spaarcenten leverden niks op, toekomstige pensioenen zijn onzekerder, en intussen leek de Bitcoin het nieuwe goud. Vooral millennials kiezen er in steeds groteren getale voor om geld te stoppen in crypto – een verzamelnaam voor digitale valuta die geen centrale instantie hebben, maar gebruikmaken van cryptografie om transacties tussen kopers en verkopers te beveiligen. Deze snel groeiende industrie telt talloze nieuwe bedrijven die een marktaandeel willen veroveren en het liefst jonge mannen willen aanspreken. Live sport, en dan vooral voetbal en Formule 1, is daarvoor het ideale vehikel. Vandaar dat vele topclubs en sterspelers nu fungeren als reclamezuil voor virtuele valuta en cryptobeurzen.