In de nieuwste aflevering van de podcast Scorebordjournalistiek zoomen we in op voetbal en het veranderende medialandschap. Waar Pieter Zwart gedetailleerd ingaat op de spelersbeoordelingen in VI, vertelt Ajax-watcher Freek Jansen over de media-afdeling van Ajax.
Niet eens zolang geleden was de voetballiefhebber afhankelijk van Studio Sport, Teletekst en een wedstrijdverslag in de krant. Tegenwoordig zijn er naast websites, praatprogramma’s en podcasts ook de eigen clubkanalen die aan de weg timmeren. Zo wint het merk Ajax niet alleen vanwege het veldspel maar ook vanwege de uitingen op social media aan populariteit. Het blijkt een doordacht geheel. ‘Ajax is inmiddels een mediabedrijf waar op een drukke dag wel vijftig mensen werken’, aldus Jansen.
‘Voetbal blijft het belangrijkste maar Ajax wil daarnaast iedereen bereiken. Over heel de wereld. Dat doen ze heel gedetailleerd met data. Zo blijkt uit de cijfers dat Argentinië een Facebook-land is. Als ze daar iets posten, gebruiken ze eerder een foto van Nicolás Tagliafico. In Brazilië is Twitter populairder en dus doen ze daar meer met David Neres.
'De opmars van de media-afdeling loopt volgens Jansen parallel met de Europese successen. ‘Het is vrij simpel: veel hangt ook af van het resultaat. In een Champions League-seizoen waarin ze veel winnen, wordt iemand van de social media-afdeling toegelaten in de kleedkamer. Als je met 4-0 verliest, dan staat zo’n jongen voor een dichte deur. Het is ook wel eens een spagaat. Er wordt wel eens gesproken over een propaganda-kanaal. Bij Ajax zeggen ze dat supporters daar doorheen prikken. Daarnaast is externe media nog steeds heel belangrijk en dat onderschrijf ik.
Cijfers
Vervolgens gaat het in de podcast over het meest populaire onderwerp bij de koffieautomaat: de spelersbeoordelingen. Hoe kan PSV-keeper Yvon Mvogo een voldoende krijgen na zijn blunder tegen FC Emmen en waarom leiden de prestaties van SC Heerenveen-middenvelder Joey Veerman ook intern tot discussies?
Zwart legt uit dat Voetbal International sinds dit seizoen met een nieuw model werkt. De helft van een cijfer komt van een verslaggever, de andere helft is op basis van data. ‘Het datamodel is veel dodelijker dan onze eigen rapporteurs. Als het slecht is krijg je ook direct een drie’, aldus Zwart. ‘Zo scoorde Berghuis geen bonuspunten met zijn gemiste kansen in blessuretijd.'
Luister de nieuwste aflevering van Scorebordjournalistiek via:
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login