Ajax maakt vuist tegen haat op socials: 'De maat was vol'
Ajax is klaar met de wijze waarop eigen spelers via sociale media bejegend worden. Rond het Eredivisie-duel met Sparta Rotterdam speelden de Amsterdammers zonder naam achter op het shirt. In plaats daarvan sierden drie stippen het tenue. Het is een verwijzing naar de mogelijkheid om haatdragende reacties via sociale media te rapporteren. VI sprak commercieel directeur Menno Geelen over wat de actie heeft losgemaakt.
'Het bereik van de actie was enorm, tientallen miljoenen mensen kregen het mee. De reacties waren voor het overgrote deel positief. Het is natuurlijk best bijzonder dat een voetbalclub zich uitspreekt over een maatschappelijk thema. De bijval die we kregen van andere voetbalclubs in Nederland en buitenland, oud-spelers, sportploegen, sportorganisaties, maar ook politici en BN'ers laat zien dat het een groot maatschappelijk probleem is. Het probleem rond social hate lossen we niet van de ene op de andere dag op, maar we wilden het gesprek op gang brengen. We zijn nog bezig met het onderzoek, maar in de eerste cijfers kunnen we voorzichtig concluderen dat dit gelukt is', zegt Geelen.
Het was nodig om een vuist te maken. 'Spelers en speelsters van Ajax ontvangen minstens 1.500 haatberichten per maand. Laat ik vooropstellen dat elk haatbericht naar onze spelers en speelsters er een te veel is. Maar het is een groeiend probleem binnen onze gehele maatschappij. We zien dat kinderen deze reacties ook lezen bij hun helden. Zij trekken de conclusie dat dit een normale omgangsvorm is. Voor de club en de spelers is daarom de maat vol. Tijd voor actie.'
De actie had ook direct invloed op de platforms. 'Op X en Instagram zagen we fans van onszelf – maar ook van andere clubs haatberichten rapporteren. Of er echt een stijging is zouden we moeten vragen aan de sociale platformen zelf.'
Ajax laat het niet bij alleen deze actie. 'Nu we dit onderwerp extra op de kaart hebben gezet, hopen we bestaande initiatieven nieuw leven in te blazen en nieuwe initiatieven ook van andere partijen te stimuleren. Social hate blijft een hot topic. We hebben niet de illusie dat door deze actie het probleem is opgelost. We hebben geprobeerd ons bereik in te zetten om het gesprek te starten – om over te gaan tot actie. Social hate mag niet normaal gevonden gaan worden, en samen kunnen we er iets aan doen. Dat deden we overigens al, onder andere door altijd in gesprek te zijn met de social media-platformen, met onze eigen Ajax Foundation die deze thematieken al jarenlang bespreekt in hun eigen programma’s, maar ook bijvoorbeeld de samenwerking met het Online Masters-programma van onze hoofdsponsor VodafoneZiggo. En dat blijven we dus ook zeker doen.'
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login