Een titel van minstens 25 miljoen euro

Reacties

Het Feyenoord van Giovanni van Bronckhorst houdt aan de vijftiende landstitel niet alleen een zilveren schaal én een feestje op de Coolsingel over. Het kampioenschap betekent vooral een enorme boost voor de penningmeester. Deze titel levert de Stadionclub zomaar 25 miljoen euro op. VI duikt in de cijfers.

Een titel van minstens 25 miljoen euro

Het gaat om de trots, de eer, het moment op de Coolsingel, met de schaal door de binnenstad. Toch zullen de mannen op kantoor zich ook in de handen wrijven met de vijftiende landstitel van Feyenoord. Het Rotterdamse huishoudboekje gaat er komend seizoen heel anders uitzien. De totale begroting kan doorgroeien naar wel 85 miljoen euro. In verdiensten gaan de Rotterdammers zelfs PSV voorbij.

Champions League
De grootste klapper maken de Rotterdammers in Europa. Deelname aan de groepsfase van de Champions League levert elke club een startpremie van 12,7 miljoen euro op. Voor elke overwinning in de groepsfase mag de club nog eens anderhalf miljoen euro bijschrijven, een gelijkspel is goed voor een half miljoen. Maar er is meer.

Naast de start- en winstpremies keert de Europese voetbalbond UEFA namelijk bijna een half miljard uit via de zogenaamde market pool. De verdeling over de Europese landen is gebaseerd op de tv-markten. Hoe hoger de tv-contracten, hoe meer geld een competitie mag verdelen.

De Nederlandse deelnemers aan het hoofdtoernooi hadden afgelopen seizoen recht op een miljoen of acht uit deze pot: 65 procent ging naar de landskampioen, 35 procent naar de vice-kampioen. Aangezien Ajax de groepsfase niet haalde, kon PSV het complete bedrag opstrijken. Alleen deelname aan het miljardenbal leverden de Eindhovenaren dus al twintig miljoen euro op.

De Champions League levert Feyenoord miljoenen op. In 2001 speelden Pierre van Hooijdonk en Paul Bosvelt op het miljardenbal tegen Bayern München.
De Champions League levert Feyenoord miljoenen op. In 2001 speelden Pierre van Hooijdonk en Paul Bosvelt op het miljardenbal tegen Bayern München.

De Rotterdammers moeten dus hopen op een uitglijder van de nummer twee, op dit moment Ajax. Al bestaat er ook nog een kans dat de Amsterdammers zich direct plaatsen voor de Champions League door de Europa League te winnen. In dat geval strijkt Feyenoord niet acht maar zeker vijf miljoen euro op.

Toch ligt volgens Ruud van der Knaap, manager voetbal bij sportmarketingbureau Triple Double, het geld voor het oprapen. 'Denk aan de recettes. Stel dat een gemiddeld toegangskaartje in de Champions League vijftig euro kost. Doe dat maal vijftigduizend en je hebt het toch over 2,5 miljoen euro. Nu maak je als club ook kosten, de UEFA heeft nogal strenge eisen, maar toch moet je op zo’n twee miljoen euro per duel rekenen. Doe dat keer drie en je hebt al zes miljoen euro.'

Merchandise
Bij andere clubs die een prijs pakken zie je een piek in het aantal verkochte seizoenkaarten. Zo is het niet ondenkbaar dat Gelredome komend seizoen na de bekerwinst van Vitesse veel beter gevuld is. Bij Feyenoord zouden ze graag meer stoeltjes verkopen, maar die zijn er niet. Nog voor het binnenhalen van de landstitel werd de verkoop van seizoenkaarten voor 2017/18 al stilgelegd. Ook de Europese kaartjes zullen als warme broodjes over de toonbank gaan.

De merchandise is na de landstitel waarschijnlijk niet aan te slepen.
De merchandise is na de landstitel waarschijnlijk niet aan te slepen.

Ook verwacht Van der Knaap niet dat Feyenoord plots meer shirts gaat verkopen. 'Het huidige shirt doet het al ontzettend goed. Bovendien kan de club ze niet meer bijbestellen: het nieuwe tenue is al in productie. Wel zal het nieuwe shirt gretig aftrek vinden. Dat is toch het shirt waar Champions League in gespeeld gaat worden...'

Kan Feyenoord op het gebied van merchandise het succes dan helemaal niet uitmelken? 'Natuurlijk zal Feyenoord meer gaan verkopen', weet Van der Knaap. 'De eigen kampioensmerchandise zal het ook prima doen. Tien- tot twintigduizend sjaals en shirtjes kunnen ze wel verkopen. Dat levert een half tot één miljoen op. Wel heeft Feyenoord zware concurrentie: er is veel wilde merchandise. Ook de supportersvereniging en derden zullen proberen mee te liften op het succes. Wel gaat Feyenoord het op andere fronten merken: zo zullen meer mensen een Legioenclubkaart willen hebben.'

Sponsordeals
Volgens de marketeer mag Feyenoord zich opmaken voor nog meer plussen. 'Denk aan sponsordeals. Afspraken dat er bij een kampioenschap extra wordt uitgekeerd. Die zijn er nu vast ook. Daarnaast kan Feyenoord mooie stappen maken waar het gaat om tv-gelden. Die lijst gaat over de laatste tien jaar. Voor Feyenoord vallen er de komende jaren wat mindere prestaties weg. Dat gaat nog wel een paar ton extra opleveren.'

Spelers
De grootste winst voor Feyenoord zit waarschijnlijk in de spelersselectie. Van der Knaap ziet een vergelijking met het succesvolle PSV van twee jaar terug. 'Spelers als Memphis en Georginio Wijnaldum hadden langlopende contracten en leverden veel op. Martin van Geel is druk bezig met het langer vastleggen van bepalende spelers. Denk aan Rick Karsdorp en Tonny Vilhena. Dat zijn pareltjes. Als jongens blijven en in de Champions League spelen, kunnen ze aantonen een hoger niveau aan te kunnen. Hun waarde gaat dus vanzelf toenemen.'

Rick Karsdorp verlengde onlangs zijn contract tot 2021.
Rick Karsdorp verlengde onlangs zijn contract tot 2021.

Kosten
De zilvervloot vaart Rotterdam binnen. Zijn er dan ook tegenvallers? 'Zeker', aldus Van der Knaap. 'Het begint met de huldiging. Dat kost Feyenoord gewoon geld.'

Een deel van de opbrengsten van de Champions League gaat meteen door naar de spelersgroep. 'Er zullen aardig wat kampioenspremies moeten worden uitbetaald. Het spelersbudget van Feyenoord zou dit seizoen zo’n zeventien miljoen euro zijn. Meestal gaat het dan om tien procent, maar het zou zomaar op kunnen lopen tot twintig tot 25 procent. Een aantal spelers bij Feyenoord, waaronder Eljero Elia en Dirk Kuijt, hebben behoorlijk ingeleverd toen ze naar Rotterdam kwamen. Waarschijnlijk hebben zij in hun contract wel staan dat ze bij een landstitel een extraatje krijgen.'

De extra kosten kunnen dankzij het succes behoorlijk oplopen. Zo stegen bij PSV de totale salariskosten in 2015/'16 door het kampioenschap én de Champions League met vijf procent. Ter vergelijking: volgens de jaarverslagen 2015/'16 was Ajax aan totale salariskosten 47 miljoen euro kwijt. Bij PSV was dat 46 miljoen en Feyenoord kwam niet verder dan 28 miljoen euro.

Daarnaast zijn er nog clausules bij spelers die in de laatste jaren de overstap hebben gemaakt naar Rotterdam-Zuid. Het is niet ongebruikelijk dat voormalig werkgevers nog geld ontvangen bij een mogelijk kampioenschap of plaatsing voor de Champions League. Gaat dat in de papieren lopen voor Feyenoord? 'Het gaat zeker wat geld kosten, maar dat staat in schril contrast met wat de titel Feyenoord oplevert.'

Eljero Elia en Dirk Kuijt kwamen terug naar Feyenoord en kunnen rekenen op een aardige premie.
Eljero Elia en Dirk Kuijt kwamen terug naar Feyenoord en kunnen rekenen op een aardige premie.
Bekijk hier al onze video's
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.