Nederlands betaald voetbal bereikt 10 miljoen unieke kijkers
Het Nederlandse betaald (vrouwen)voetbal is erg in trek bij het Nederlandse publiek, blijkt uit een onderzoek van Stichting KijkOnderzoek (SKO). Via live-wedstrijden en samenvattingen werden meer dan tien miljoen unieke kijkers bereikt.
De Eredivisie maakt melding van dit onderzoek en maakt onderscheid tussen voetbal op het hoogste niveau, in de Keuken Kampioen Divisie en de Vrouwen Eredivisie. De behaalde cijfers uit het onderzoek van SKO zijn ongetwijfeld positief beïnvloed door de gevolgen van de coronacrisis. Sinds eind september mogen er geen fans meer naar wedstrijden, waardoor het kijken van een wedstrijd via de televisie de enige uitweg is voor voetbalfans.
Tijdens de dertien kalenderweken waarin werd gevoetbald, bereikte het Nederlands betaald voetbal gemiddeld 3,7 miljoen unieke kijkers per week. Zo'n 75 procent van de huishoudens in Nederland werd bereikt in de afgelopen weken. Opvallend genoeg was RKC Waalwijk - Feyenoord (2-2) de best bekeken live wedstrijd dit seizoen, met iets minder dan 1,2 miljoen kijkers. Ajax, AZ, Feyenoord en PSV, de vier topclubs van Nederland, stonden nog niet tegenover elkaar dit seizoen.
De wedstrijden in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie worden live aangeboden via FOX Sports, dat ook een gratis kanaal heeft bij het merendeel van de tv-aanbieders. Het totale bereik van het Eredivisie-voetbal, bestaande uit kijkers naar live-wedstrijden en samenvattingen, ligt volgens SKO op 10,2 miljoen.
Het verschil met de KKD is wat dat betreft groot, daar werd een publiek van circa 3,3 miljoen mensen bereikt, met NAC Breda – FC Den Bosch (142 duizend kijkers) als best bekeken live wedstrijd. Enkele wedstrijden in de Vrouwen Eredivisie zijn dit seizoen ook live te volgen, volgens SKO werd er net geen bereik van één miljoen gehaald: 906 duizend.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login