'Premier League kan nog veel rijker worden door eigen Netflix-kanaal'
Mogelijk wordt de kloof tussen Premier League-clubs en de rest van de wereld nóg groter. Clubs in Engeland mogen nu al enorme bedragen aan tv-gelden verdelen, maar dat kan nog veel meer worden. Een Netflix-model zou daarvoor kunnen zorgen, betoogt Simon Jordan.
Simon Jordan is een zakenman die vele miljoenen verdiende in de mobiele telefoon-industrie en was van 2000 tot 2010 voorzitter van Crystal Palace. Hij denkt dat de Premier League een voorbeeld moet nemen aan de NFL (American football) of WWE (worstelen), twee bonden die een eigen streamingdienst hebben. Jordan denkt dat een Netflix-achtig platform nog veel meer kan opleveren. Nu zijn de wedstrijden nog bij drie verschillende partijen onder gebracht.
De Engelse voetballiefhebber moet diep in de buidel tasten om de Premier League-duels te kunnen bekijken: Sky Sports HD kost 52 euro per maand, voor BT Sport HD betaal je nog eens 39 euro per maand en Amazon Prime is 9 euro per maand, dat betekent alles bij elkaar 101 euro per maand. En dan worden nog niet eens alle wedstrijden uitgezonden.
Vorig jaar werden de rechten voor de wedstrijden in de Premier League tussen 2019 en 2022 verkocht voor ruim 3 miljard euro per seizoen, terwijl de clubs over afgelopen seizoen zo'n 2,8 miljard euro aan prijzengeld mochten verdelen. Jordan adviseert nu een eigen streamingdienst voor 10 euro per maand, die over de hele wereld 100 miljoen abonnees moet kunnen krijgen en dan ieder seizoen (negen maanden) 9 miljard euro opbrengt.
Volgens Jordan zullen alle partijen er dus beter van worden als hij zijn zin krijgt. Als de clubs hun prijzengeld evenredig zien stijgen met de inkomsten aan tv-gelden, mogen zij in de nieuwe situatie ruim 14 miljard euro per seizoen verdelen. Manchester United kreeg afgelopen seizoen met 172 miljoen euro het meeste tv-geld en dat zou dan in de toekomst mogelijk ruim 500 miljoen euro per jaar zijn. En dat terwijl de consument, zeker die in Engeland zelf, veel minder gaan betalen.
Al met al dus alleen maar winnaars. In Engeland dan, want je moet je afvragen of een streamingdienst voor de Premier League niet de definitieve genadeklap zal zijn voor alle andere competities en topclubs. Buitenlandse voetballiefhebbers kunnen hier de dupe van zijn als naast de Premier League ook de Bundesliga, Primera División en Serie A een eigen streamingdienst beginnen, die allemaal 10 euro per maand kosten. Dan kan het aardig oplopen.
Misschien is een Netflix-achtig platform waarop al het voetbal van over de hele wereld wordt uitgezonden en valt terug te kijken een veel beter idee. Afgelopen zondag bleek uit de kijkcijfers van Villarreal-Espanyol dat die 100 miljoen abonnees wereldwijd dan helemaal makkelijk haalbaar moeten zijn, want alleen al in China bekeken 40 miljoen mensen (!) live het debuut van Wu Lei die als invaller twaalf minuten mocht meespelen. In Spanje zelf keken slechts 177 duizend mensen deze wedstrijd.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login