Sankt Pauli, cultclub en Weltpokalsiegerbesieger
Het is een koude woensdagavond, deze zesde februari in 2002. Het publiek van Sankt Pauli wordt verwarmd door het aanstekelijke enthousiasme van de spelers, die op hun beurt extra energie krijgen van de fans. 'Zo'n sfeer heb je nodig als kleintje om een grote te verslaan', zegt invaller André Trulsen na afloop.
De spanning is voelbaar bij de ruim twintigduizend toeschouwers, het Millerntor-Stadion ontploft, piept en kraakt bij het laatste fluitsignaal. Met dank aan doelpunten van Thomas Meggle en Nico Patschinski is kleintje FC Sankt Pauli te sterk voor grootmacht Bayern München (2-1). Achteraf zijn het drie waardeloze punten, want de club degradeert met slechts vier zeges als hekkensluiter uit de Bundesliga en zakt een jaar later zelfs af naar het derde niveau.
Maar deze wedstrijd krijgt een eeuwigheidskarakter voor de toch al bijzondere club uit Hamburg dankzij een origineel plan van twee betrokken fanmedewerkers. De combinatie van de sensationele overwinning op Bayern en de nodige drank zorgt voor een uitermate mooie avond, een kater de ochtend erop en ook een briljant idee met verreikende gevolgen.
Sankt Pauli heeft namelijk op deze bewuste woensdag in februari de wereldkampioen voor clubs verslagen aangezien Bayern enkele maanden eerder in Japan ten koste van Boca Juniors de wereldbeker heeft veroverd. Dat gegeven levert een nieuwe geuzennaam op: Sankt Pauli is Weltpokalsiegerbesieger.
Aanvankelijk wordt de tekst op de voorkant van vierhonderd T-shirts bedrukt, de score en de opstelling – met ook de voormalig Feyenoorder Cory Gibbs – sieren de achterzijde. De knipoog naar de sensatie wordt serieus, een ongekend succes zelfs. Een jaar later staat de teller op vijftigduizend stuks. En nog steeds is het shirt te koop in de fanshop van Sankt Pauli.
Het is een opvallende combinatie tussen enerzijds de commercie en anderzijds het karakter van de club. Sankt Pauli geldt als een links georiënteerde club, die zich met een doodskop en een bruin shirt meer verwant voelt met krakers, anti-globalisme en socialisme en niets heeft met nationalisme of homofobie. Kapitalisme en commercie zijn eerder vieze woorden bij deze club in de volkswijk Sankt Pauli, met de Reeperbahn als middelpunt.
'Als je heel eerlijk bent, dan heeft dit T-shirt alles bij deze club op het gebied van merchandising tot leven gewekt', zei Hendrik Lüttmer, met Heiko Schlesselmann de geestelijke vader, tien jaar na de geboorte van het beroemde shirt in Stern. 'De groei van het fanbestand was de basis voor alles wat erna kwam.'
Een commercieel succes is een jaar later na Weltpokalsiegerbesieger dringend. Door een fout op de Sankt Pauli-burelen moet binnen enkele maanden een bedrag van bijna twee miljoen euro worden opgehoest om de proflicentie te behouden. Er komt een Retter-shirt op de markt, dat meer dan 140 duizend keer over de toonbank gaat. Het is zo'n succes dat het oorspronkelijk bruine shirt noodgedwongen zwart wordt. In Europa zijn er simpelweg niet genoeg bruine shirts meer voorhanden.
De actie levert een grote bijdrage aan de redding, die ook door acties als zuipen voor Sankt Pauli een hoge participatiegraad kent. Er komt ook hulp uit onverwachte hoek. Voorzitter Corny Littmann belt naar München in de hoop een benefietwedstrijd te kunnen spelen tegen Bayern. 'Het werd direct toegezegd.'
Op 12 juli 2003 is het Millerntor-Stadion daardoor weer het toneel van een ontmoeting van Sankt Pauli met de Bayern-sterren. Het resultaat (0-1) is van secundair belang, de winst zit 'm in de recette. De Paulianer hebben de Beierse club, lange tijd een erfvijand, in het hart gesloten. De Weltpokalsiegerbesieger van 2002 is gered door de Weltpokalsieger van 2001.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login