Succes Ajax zorgt voor punten en inkomsten
Ajax kent tot op heden een ijzersterke maand april. De Amsterdammers wonnen alle vijf duels op overtuigende wijze en kennen de komende dagen met de return tegen Schalke 04 en de topper tegen PSV twee nieuwe cruciale meetmomenten.
De prestaties binnen de lijnen zijn ook te merken in de aantrekkingskracht van de club. Begin maart maakte de club bekend dat voor de resterende thuiswedstrijden in de Eredivisie geen kaart meer te koop is. De Europese thuisduels zijn steevast in korte tijd uitverkocht, terwijl op commercieel vlak afgelopen maandag opnieuw een flinke slag werd geslagen.
Na afloop van het eigen jeugdtoernooi om de Future Cup maakte Ajax bekend dat ABN Amro een nieuwe deal aangaat met de club. De bank zal als shirtsponsor van de jeugdteams, de vrouwen- en amateurtak verbonden blijven. Tussen 1991 en 2008 was ABN Amro al langdurig als hoofdsponsor aan de club verbonden. Sindsdien bleef het bedrijf bij Ajax betrokken en de vernieuwde overeenkomst tot medio 2020 is daarvan het recente resultaat.
Met de deal is een jaarbedrag van liefst 2,8 miljoen euro gemoeid, dat kan oplopen tot 3 miljoen euro. Een hoog bedrag, helemaal in vergelijking met Feyenoord (4,5 miljoen), PSV (6,0 miljoen) en de KNVB (5 miljoen). Bij hen gaat het om de hoofdsponsordeals, terwijl Ajax op dat vlak nog lopende contracten heeft met Ziggo (ruim 10 miljoen) en Adidas (8,5 miljoen). Door de combinatie van Ziggo, Adidas en ABN Amro neemt Ajax qua commerciële inkomsten verder afstand van de concurrentie in Nederland.
Het aanbod van commerciële partijen die met Ajax een partnerschap willen aangaan is de laatste maanden aanzienlijk toegenomen. Zo sloot de club met partner Hublot afgelopen week nog een nieuwe verbintenis af tot medio 2020. Het Zwitserse bedrijf heeft ook een samenwerking met Juventus, Bayern München, Chelsea en Benfica.
'Er is vanuit het bedrijfsleven inderdaad veel interesse om zaken te doen met ons, variërend van aanschaf van business seats en skyboxen, tot sponsoring', aldus een woordvoerder van Ajax. 'Dat is een goed teken. Onze voorkeur gaat uit naar langdurige samenwerkingsverbanden, dus wij streven naar het verbeteren en verlengen van bestaande partnerships. Deze nieuwe overeenkomst met ABN AMRO is daar een goed voorbeeld van.'
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login