De transferperiode zit er weer bijna op. Er bestaat echter ook een schaduwtransfermarkt, die altijd open is en waar kledingmultinationals continu vechten om de handtekening van spelers. Bij een rechtszaak in Amsterdam kreeg Mathys Tel (18) van Bayern München een dure rekening gepresenteerd voor zijn overstap van Nike naar Adidas.
Johan Cruijff inspireerde met zijn fenomenale stijl, maar ook met zijn assertieve opvattingen waarmee hij in de pioniersfase van de sportcommercie een nieuw soort zelfbewustzijn bij voetballers propageerde. Waarom moesten ze dankjewel zeggen als ze een contract tekenden bij Ajax of Feyenoord? Zij waren toch de artiesten die van voetbal een florerende business maakten, en niet de mannen met sigaren in de bestuurskamers die in die tijd veel aanzien genoten? Legendarisch is zijn weigering om als reclamezuil van Adidas te opereren tijdens het WK 1974. Later zou hij, tot ergernis van het Duitse bedrijf, een kledinglijn baseren op het befaamde shirt met twee in plaats van drie strepen.
Veertien jaar oud was Mathys Tel, een talentvolle spits uit de banlieu van Parijs, toen Nike hem verleidde met tienduizend euro aan gratis spullen per jaar