De invloed van moderne technologie op voetbal groeit elke dag. Als onderdeel van de Brainport-regio staat PSV middenin die ontwikkeling. Tijdens de Salesforce-expo vertelt Ruud van Elk, Head of Sport Science & Analytics bij de Eindhovense club, over de manieren waarop PSV data inzet om prestaties te verbeteren.
Voor de geavanceerde dashboards van het analyseteam heeft Peter Bosz geen tijd. Hoewel Ruud van Elk met zijn collega’s interactieve visualisaties gebouwd heeft, ziet de trainer van PSV die nooit. In Tableau, een tool om data te vertalen naar inzichtelijke grafieken, valt eindeloos te klikken door verzamelde gegevens. Alleen ontvangt Bosz de cijfers zoals hij gewend is: uitgeprint op papier. Hij wil het vast kunnen houden, om het goed in zich op te nemen.
‘Elke hoofdtrainer heeft daarin zijn eigen voorkeuren’, duidt Van Elk. ‘De meeste coaches maakt het niet uit hoe mooi het eruit ziet. Ze willen gewoon de informatie. In een ideale wereld zouden zij zelf in de data kunnen duiken, maar dat is praktisch onmogelijk. Zij moeten namelijk circa 25 spelers en minstens zoveel stafleden managen. Dan is het belangrijkste dat zij snel de belangrijkste informatie tot zich kunnen nemen.’
Dat is de kern van wat Van Elk en zijn team proberen te doen bij PSV: maatwerk leveren. Door betere informatie te leveren, hopen zij uiteindelijk de kans te vergroten dat de spelers op het veld winnen. Zoals Van Elk het formuleert: ‘We proberen de coaches, de scouting, de directie en de medische staf zo goed mogelijk te informeren over alles wat er rondom de groep gebeurt. Zodat zij hun dagelijkse beslissingen beter kunnen maken.’ De Eindhovenaren zetten data onder andere op de volgende vijf gebieden in.