Deel één van financiële operatie Barça: tv-deal levert 207 miljoen op
Barcelona heeft met het Amerikaanse investeringsfonds Sixth Street een akkoord bereikt over de verkoop van tien procent van de uitzendrechten. Het levert de Catalanen een bedrag op van 207,5 miljoen euro.
Onlangs kreeg voorzitter Joan Laporta op de ledenvergadering al groen licht voor de deal, die een looptijd van 25 jaar heeft. Daarnaast wil Barça ook nog een deel van de merchandising- en licentietak verkopen. Het is allemaal onderdeel van het plan om de slechte financiële situatie van de club op korte termijn te verbeteren.
Met Sixth Street heeft Barça een partner gevonden die ook al investeerde in het Estadio Santiago Bernabéu van aartstrivaal Real Madrid en twintig procent van de aandelen van NBA-club San Antonio Spurs in bezit heeft. Ook heeft het Amerikaanse bedrijf banden met Spotify, sinds kort de nieuwe hoofdsponsor van de Catalanen.
Door de tv-deal sluit Barça het boekjaar 2021/2022 volgens Spaanse media toch nog af met winst en kan het een begin maken met het wegwerken van de schulden. Ook ontstaat er meer ruimte om te manoevreren op de transfermarkt, al is de verkoop van vijftig procent van de BLM-tak in dat opzicht nog wel noodzakelijk.
Volgens Mundo Deportivo duurt het daarom nog wel even voordat Barcelona echt kan doorpakken. Robert Lewandowski en Raphinha gelden al tijden als doelwit op de transfermarkt. Ook kan Barça de transfervrij aangetrokken Andreas Christensen en Franck Kessié vooralsnog nog niet inschrijven wegens de salarisregels van La Liga.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login