Eredivisie-stadions lopen leeg: 'Alles te maken met het slechte voetbal'
De stadions in de Eredivisie zijn steeds minder goed gevuld. Bij twaalf van de zestien clubs is er een daling zichtbaar. Mogelijk is het wat vroeg in het seizoen om al conclusies te trekken, maar deze terugloop is een trend van de laatste jaren. Grootste daler is Roda JC, dat vijftien procent minder fans ontvangt dan vorig seizoen. De enige club waar nu echt de vlag uit kan is SC Heerenveen, dat beter presteert dan vorig seizoen. De vraag is gerechtvaardigd of de Eredivisie-clubs met het minder vertoonde spel, de eigen fans het stadion uitjagen.
Edwin Froma, marketingmanager FC Groningen
'Er is niet één aanwijsbare reden waarom de stadions leeglopen. Je kunt fans opdelen in meerdere groepen. Voor een enkeling gaat het puur om het vertoonde spel. Die zijn misschien nu wel afgehaakt. Toch kun je mij niet vertellen dat Vitesse en AZ slecht voetbal spelen. Als wij de fans die een seizoenkaart hebben opgezegd telefonisch contacteren, dan blijken er veel meer redenen te zijn. Denk aan verhuizingen, gezinsuitbreiding of alternatieve tijdsbesteding. Feit is dat het met het stadionbezoek minder gaat en dat de Eredivisie-clubs een flinke uitdaging wacht.'
Henk Bloemers, commercieel directeur SC Heerenveen
'Afgelopen zondag hadden we tegen Ajax voor de eerste keer sinds lange tijd weer eens een uitverkocht stadion. Dat heeft met de tegenstander, maar in ons geval ook met ons spel en de resultaten te maken. Het is rustig binnen de club, we laten aantrekkelijk voetbal zien en er hangt een leuke sfeer in het stadion. Het spel is de belangrijkste reden voor een vol stadion, maar ook het tijdstip speelt een rol. De zaterdagavond heeft onze voorkeur, maar de komende twee thuisduels spelen we zondagmiddag om 16.45 uur. Het is afwachten hoe de aantallen dan uitvallen.'
Pieter Nieuwenhuis, directeur Hypercube Business Innovation
'De terugloop heeft alles te maken met het slechte voetbal dat we krijgen voorgeschoteld. FOX en Studio Sport moet je vooral zien als reclamemiddel om mensen naar het stadion te lokken. Thuis op de bank zien mensen geen geweldig voetbal en dus is er ook geen meerwaarde om er live bij te zijn. Voor de tv is het nog net te doen. We zullen hard moeten werken aan onze concurrentiepositie. Een andere competitieopzet had de Eredivisie aantrekkelijker kunnen maken. Die is afgeschoten, nu zitten we met de brokken. Het is dringen bij de uitgang.'
Wim Collard, algemeen directeur Roda JC Kerkrade
'Ik vind het nog erg vroeg om conclusies te trekken. We hebben pas twee thuiswedstrijden gespeeld, waarvan eentje in de vakantieperiode. Feit is wel dat ook onze seizoenkaartverkoop ongeveer tien procent lager ligt dan vorig seizoen. Onze supporters zijn ongekend trouw, dat bleek ook tijdens ons jaar in de Jupiler League, maar we hebben ze de laatste jaren natuurlijk niet verwend. Niet met resultaten, niet met goed voetbal. Mensen kijken nu de kat uit de boom. We hopen ze met beter spel dit seizoen alsnog over de streep te kunnen trekken.'
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login