Hoe een filmsterrenbedrijf uit Hollywood de macht greep in het voetbal
PRO

Hoe een filmsterrenbedrijf uit Hollywood de macht greep in het voetbal

De machtigste partij in het voetbal op dit moment? Dat is misschien wel een filmsterrenbureau uit Hollywood. Het verhaal van een Californische gigant die na de Amerikaanse showbizz het Europese topvoetbal modificeert.

Wat hebben Steven Spielberg en Eduardo Camavinga gemeen? Madonna en Gustavo Hamer? NBA-sterren en talloze voetballers? Ze zijn allemaal klant bij Creative Artist Agency, een managementgevaarte uit Beverly Hills.

Wat ooit begon met pionieren voor Sylvester Stallone en Barbara Streisand, is nu uitgemond in een makelaarsmultinational waar beroemdheden uit de tv-, film-, muziek- en sportwereld samenkomen. Vrij recent veroverde dit roemruchte agentschap ook het Europese topvoetbal. In 2019 en 2022 zijn twee gezaghebbende bureaus — tot voor kort nog bikkelharde concurrenten — overgenomen. Zo ontstond onder Amerikaanse vlag een makelaarsmoloch met een klantenkring van meer dan 1.300 voetballers.

Yankees & James

Sinds Creative Artist Agency (CAA) in de jaren zeventig vanuit een kantoortje werd opgericht door een gids die toeristen door filmstudio’s leidde, groeide het al snel uit tot een machtsfactor in de showbizzindustrie. Analoog aan de opkomst van televisie en film groeide het bedrijf mee. Het businessmodel: stratosferische salarissen en sponsorcontracten regelen voor sterren, en daar een percentage van meepakken.

Op het bureau van de ultracompetitieve oprichter stond een klok met 25 uur en als voorbereiding op onderhandelingen werden voor het personeel rollenspellen geïntroduceerd. ‘Winnen ten koste van alles’, was het credo van het steeds veelomvattender servicebedrijf, waar artiesten als Tom Cruise op zeker moment ook bruiloften en echtscheidingen bestelden. De formule was zo succesvol dat de oprichters na verloop van tijd in eigen vliegtuigen vlogen en klaagden dat ze niks meer te doen hadden, omdat er geen sterren meer over waren om te strikken.

Als blijkt dat Ronaldinho dankzij colamerken meer gaat verdienen aan sponsoring dan aan salaris bij AC Milan, verschijnt ook de Portugese meestermakelaar Jorge Mendes ten tonele

Nadat de entertainmentsector was ontgonnen, ging het vizier begin deze eeuw op de opbloeiende topsportindustrie. Vedetten in de NBA en NFL groeiden uit tot populaire celebrity's met filmster-achtige verdiensten. Sporters hadden steeds meer behoefte aan bijstand. Aanvankelijk was de scepsis groot, zelfs binnen het bedrijf. De sportwereld kende zijn eigen wetten. CAA had een achterstand op ervaren managers die al sinds de jaren negentig aan de weg timmerden en het vertrouwen hadden gewonnen van sporters en clubbazen. Menigeen vreesde voor een mislukt uitstapje. Niets bleek minder waar.

Dit artikel helemaal lezen

Word dan nu lid van VI PRO, de eerste 3 maanden voor maar €4,99 per maand. De komende maanden nemen vijf Nederlandse clubs op tegen de Europese top in de vernieuwde Europese competities. Mis niets met extra tactische analyses, interviews, video's en podcasts op VI PRO.

- Exclusieve VI PRO-artikelen, -video’s en -podcasts
- Exclusieve analyses en inzichten
- Exclusieve interviews met spelers en trainers

Dit artikel helemaal lezen

Word dan nu lid van VI PRO, de eerste 3 maanden voor maar €4,99 per maand. De komende maanden nemen vijf Nederlandse clubs op tegen de Europese top in de vernieuwde Europese competities. Mis niets met extra tactische analyses, interviews, video's en podcasts op VI PRO.

- Exclusieve VI PRO-artikelen, -video’s en -podcasts
- Exclusieve analyses en inzichten
- Exclusieve interviews met spelers en trainers

Per maand voor   €10,-   

€4,99

Gerelateerde artikelen