Betaald voetbal wil met Den Haag in gesprek over gokmarkt

Reacties

Het betaalde voetbal raakt naar schatting 70 miljoen euro kwijt als gevolg van het aangekondigde verbod op sportsponsoring door kansspelaanbieders per 2025: 40 miljoen door het wegvallen van deals met sponsors en 30 miljoen als gevolg van waardevermindering van mediarechten.

Betaald voetbal wil met Den Haag in gesprek over gokmarkt
© Pro Shots

Broadcasters zouden minder voor de mediarechten willen betalen wanneer bookmakers en casino’s tussen uitzendingen door geen reclame mogen maken. Dat stellen althans de KNVB, Eredivisie CV en Coöperatie Eerste Divisie in een brief die ze op 2 september naar minister van rechtsbescherming Franc Weerwind zonden. Ze deelden daarin niet alleen hun zorgen, maar kwamen ook met een reeks tegenvoorstellen.

De bond en de cluborganisaties verwijten het kabinet 'wispelturig beleid'. Dit omdat de online gokmarkt pas sinds 2021 open is. Wat toen leidde tot een reeks topdeals met bedrijven die gretig betaalden voor een plek op het shirt, de boarding of de websites van voetbalclubs, wordt nu alweer een halt toegeroepen, omdat de politiek de vele reclames onverantwoord vindt. Bekende personen mogen al niet meer in dergelijke commercials figureren.

Onevenredige toename
Het betaald voetbal ziet die 'onevenredige toename' van gokreclames ook. Toch wordt gesteld dat clubs, leagues, bonden en sportorganisaties door het 'ad hoc en nauwelijks onderbouwde beleid' onevenredig hard worden geraakt. Sportieve en maatschappelijke ambities van het Nederlandse voetbal komen in gevaar, schrijven ze. ‘Door het verbod vallen veel financiële inkomsten weg, terwijl diezelfde inkomsten wel voor de lange termijn zijn meegenomen.’

In de brief wordt de nadruk gelegd op de 'maatschappelijke voorbeeldrol' van het voetbal. Hoewel de sector wél wil profiteren van de deals, denken clubs dat zij mensen óók kunnen behoeden voor de gevaren van gokken. Bovendien zouden ze bij een totaalverbod op goksponsoring alleen nog maar met de lasten van de legalisering worden geconfronteerd, stellen ze. ‘We moeten de (financiële) lasten van kansspelverslaving, opsporing, voorlichting, handhaving en aanpak matchfixing volledig zelf gaan dragen, zonder dat daar inkomsten tegenover staan.’

Sectorplan
De bond en de clubs willen met het kabinet een sectorplan opstellen. Zo moet een online kansspelaanbieder wel hoofdsponsor kunnen zijn, maar moet de plaats op een shirt worden afgestaan aan een maatschappelijke organisatie. Jeugdteams zouden niet in aanraking mogen komen met gokuitingen, terwijl wervende acties in stadions niet meer worden toegestaan en vermeldingen op de boarding worden afgebouwd. De clubs willen ook het anti-matchfixingsbeleid intensiveren en een grote publiekscampagne starten over de gevaren van online kansspelen. Daarnaast zullen voetballers en trainers worden ingezet om voorlichting te geven over gokken. Binnenkort hopen de KNVB, ECV en CED met politici in gesprek te gaan over de maatregelen.

Bekijk hier al onze video's
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.